Swedbank HQ vinnare av International Architecture Awards 2017

Humlegårdens fastighet tillika Swedbanks huvudkontor har vunnit den prestigefyllda utmärkelsen International Architecture Awards 2017 som delas ut av The Chicago Athenaeum: Museum of Architecture and Design och The European Centre for Architecture Art and Urban Studies.

Sedan 2004 utses de bästa nya byggnaderna, landskapsarkitekturen och stadsutvecklingsprojekten runtom i världen av ansedda The Chicago Athenaeum: Museum of Architecture and Design. Vinnarna representerar det främsta bland samtida arkitektur inom både offentlig och privat sektor. I årets upplaga prisades 75 projekt och byggnader som uppförts under 2013-2017.

Fastigheten Cirkusängen på Landsvägen 40 i Sundbyberg blev under våren 2014 adressen för Swedbanks nya huvudkontor. Byggnaden, som är 45 500 kvadratmeter stor, är ritad av den danska arkitektbyrån 3XN och skräddarsydd specifikt för Swedbank utifrån bolagets värderingar – öppenhet, enkelhet och omtanke. Det är en toppmodern arbetsplats byggnad av hög arkitektonisk kvalité där cirka 2 500 personer arbetar dagligen.

- Vi är mycket glada och stolta över den fantastiska respons som denna byggnad får. Arkitektur är ett ämne som ligger oss varmt om hjärtat och något vi lägger ett mycket stort fokus på, både i vår förvaltning av befintliga fastigheter och i all vår nyproduktion, säger David Johansson, Fastighetschef på Humlegården Fastigheter.

Fastigheten är numera ett välkänt landmärke i Sundbyberg. Huskroppen består av tre sammanhängda v:n med fem olika atrier för att ge så mycket ljus och visibilitet som möjligt. Arbetsmiljön är öppen, ljus och varierad vilket inbjuder till rörelse, kommunikation och interaktion.

- Swedbanks nya huvudkontor representerar en fulländad kombination av en visionär kund och en proaktiv stad. Dessa faktorer gjorde det möjligt för oss att skapa innovativ arkitektur som uppfyller människornas behov och samtidigt bidrar till gemenskap. Vi är stolta över att vår design mottager ett erkännande från en sådan betydelsefull institution som The Chicago Athenaeum: Museum of Architecture and Design, säger Kim Herforth Nielsen, grundare och ansvarig arkitekt på 3XN.

För mer information:

Se filmen om Swedbank HQ i Sundbyberg, där vi får följa projektet från första skiss, via byggprocessen, ända till invigningen av det färdiga huset. Här beskrivs byggnadens arkitektur och hur den samspelar med bankens värdegrund och varumärke.

Vill du veta mer om utmärkelsen, besök The International Architecture Awards hemsida.

• Arkitektur

• sundbyberg