Åsa Skogström Feldt ny global vd för Hungerprojektet

Pressmeddelande   •   Maj 27, 2014 07:30 CEST

Den globala styrelsen för Hungerprojektet (The Hunger Project) har utsett svenska Åsa Skogström Feldt till ny global vd. Åsa Skogström Feldt kommer närmast från IKEA där hon har utvecklat ett initiativ för samarbete mellan IKEA och sociala entreprenörer. De samarbeten som har skapats i Indien, Thailand och Sverige har redan resulterat i kollektioner av hantverksprodukter som säljs i begränsad upplaga i utvalda IKEA-varuhus i Europa.

Åsa Skogström Feldt är ledamot i styrelsen för Hungerprojektet Sverige sedan 2012 och var vd för organisationen 2004-2012. Under den tid hon ledde Hungerprojektet ökade hon organisationens insamlade medel och lyfte kännedomen om Hungerprojektet avsevärt, bland annat genom att fokusera på nätverk av kvinnor och företagare samt lyfta vikten av entreprenörskap i utvecklingsarbetet.

Åsa Skogström Feldt har även 17 års erfarenhet från näringslivet, bland annat som marknadschef för Sony Ericsson i Tyskland, corporate communications director för Aspiro och marketing communications manager för Ericsson Mobile Communications i Mellanöstern och Afrika.

"Jag är glad att Hungerprojektet kommer att kunna dra nytta av Åsas långa erfarenhet som ledare inom internationell affärsverksamhet och globalt hållbarhetsarbete. Hennes kompetens inom insamling, hennes djupa kunskap om Hungerprojektet och hennes starka personliga engagemang för hunger och fattigdom kommer också att främja Hungerprojektet på vägen mot målet om att avskaffa hunger", säger Carl-Diedric Hamilton, ordförande för Hungerprojektet Sveriges styrelse och ledamot i Hungerprojektets globala styrelse.

“Världen har enats kring att vi ska avskaffa hunger och fattigdom till 2030. Hungerprojektet arbetar med metoder som sätter människors drivkraft i centrum för att skapa hållbar förändring. Jag ser fram emot att verka för ett ökat samarbete mellan olika sektorer. Det är i mellanrummen som social innovation uppstår och nya möjligheter skapas”, säger Åsa Skogström Feldt.

Åsa Skogström Feldt tillträder sin nya roll i september på det globala huvudkontoret i New York och ersätter nuvarande vd Mary-Ellen McNish, som går i pension.

För mer information kontakta:

Carl-Diedric Hamilton
Tel: 0705-833100

Åsa Skogström Feldt
Tel: 0723-527179

Hungerprojektet är en global, ideell, politiskt och religiöst obunden organisation som driver utvecklingsprogram för att avskaffa kronisk hunger och fattigdom i världen. Målet är att helt avskaffa hunger till år 2030, i enlighet med ett av målen i post 2015-agendan. Organisationen är verksam i Afrika, Latinamerika, Indien och Bangladesh och har sitt globala sekreteriat i New York. Organisationen har konsultativ status i FN:s ekonomiska och sociala råd, ECOSOC. Hungerprojektet följer Svensk Insamlingskontrolls riktlinjer och har 90-konto. 2013 samlade organisationen in 14,6 miljoner kronor, en ökning med ca 18 % jämfört med 2012. 86,3 % av de insamlade medlen gick till ändamålet. Den globala insamlingen uppgick till ca 19,6 miljoner USD. Mer om Hungerprojektet: www.hungerprojektet.se och www.thp.org