Hungerprojektet delar ut kvinnliga kondomer i Almedalen

Pressmeddelande   •   Jun 24, 2013 07:30 CEST

Kondomer kopplar de flesta av oss till något som är avsett för män. Men det finns faktiskt kondomer avsedda för kvinnor. Kvinnliga kondomer utgör ett viktigt maktmedel för kvinnor, särskilt i länder där HIV/Aids-epidemin är utbredd. Trots detta är kvinnliga kondomer relativt okända och i områden där de är kända är efterfrågan ofta långt större än utbudet. Vad beror detta på? Och varför är inte tillgängligheten och kunskapen om kvinnliga kondomer större även här i Sverige? Det vill organisationen Hungerprojektet uppmärksamma i sin Almedalskampanj.

”Vi har valt att koncentrera vår kampanj i Almedalen kring just kvinnliga kondomer eftersom det är ett konkret sätt att bekämpa HIV/Aids och framförallt kan kvinnorna själva hantera dem och är inte beroende av att mannen ska använda kondom. I Malawi har Hungerprojektet haft framgång med att sprida användandet av kvinnliga kondomer, genom kampanjer som vänder sig till både män och kvinnor”, säger Sara Wettergren, VD på Hungerprojektet.

I Malawi arbetar Hungerprojektet med HIV/Aids frågor i 195 byar. En del av arbetet är att uppmuntra till användningen av kvinnliga kondomer. Och insatsen har gett goda resultat. Där Hungerprojektet arbetar har användningen av kvinnliga kondomer stigit från 3000 i kvartalet till 30 000. Det finns alltså en efterfrågan, och en bedömning är att siffran skulle kunna fördubblas eller till och med tredubblas om man ökade utbudet av kvinnliga kondomer.

Hungerprojektet finns på plats i Almedalen hela veckan för att dela ut kvinnliga kondomer och samtidigt diskutera HIV/Aids och jämställdhetsfrågor.

Onsdagen den 3e juli arrangeras ett Lunch Beat och en efterföljande paneldebatt på temat “Kan HIV/Aids bekämpas genom ökad jämställdhet?” I panelen deltar bland andra Mona Sahlin, fd partiledare Socialdemokraterna, Ophelia Haanyama, Senior Advisor Noaks Ark, Emelie Litsgård KDUs förbundsstyrelse och Stina Svensson, talesperson Feministiskt Initiativ. Tid: 12.00-13.45 Plats: Restaurang Nunnan och Bageriet, Stora Torget.

Mer information om paneldebatten och Almedalskampanjen finns här

För mer information, kontakta:

Sara Wettergren, VD

Tel: 0709-59 17 16  E-post: sara.wettergren@hungerprojektet.se

Hungerprojektet är en global, ideell, politiskt och religiöst obunden organisation som driver utvecklingsprogram för att avskaffa kronisk hunger och fattigdom i världen. Organisationen är verksam i Afrika, Latinamerika, Indien och Bangladesh och har sitt globala sekretariat i New York. Organisationen har konsultativ status i FN:s ekonomiska och sociala råd, ECOSOC. Hungerprojektet följer Svensk Insamlingskontrolls riktlinjer och har 90-konto. Mer om Hungerprojektet: www.hungerprojektet.se och www.thp.org