Peter Swartling startar projekt för att stödja Hungerprojektet

Pressmeddelande   •   Dec 16, 2009 12:57 CET

Musikbranschprofilen Peter Swartling har tillsammans med världsproducenten Nadir ”RedOne” Khayat och entreprenören Carl Almgren inlett ett samarbete med Hungerprojektet för att generera ökad investering i att avskaffa hunger och fattigdom i världen.

Teamet med Swartling i spetsen har startat ett nytt bolag som ska ta fram ett musikkoncept som lanseras internationellt. En stor del av intäkterna kommer att gå till Hungerprojektets verksamhet med att avskaffa hunger och fattigdom i Afrika, Asien och Latinamerika. Musikkonceptet kommer också ha ett budskap som illustrerar Hungerprojektets värdegrund.

- Vi vill engagera oss i att skapa en bättre framtid för de som lever i hunger och fattigdom genom att göra det vi kan bäst - skapa slagkraftiga musikkoncept med hit-potential, som kan generera stora intäkter till förmån för Hungerprojektet, säger Peter Swartling, en av grundarna till projektet, som går under arbetsnamnet RJL.

- Vi blev kontaktade av Peter Swartling för ett år sedan och är mycket glada över att prova ett nytt, innovativt samarbete för att öka kännedomen om vårt unika förhållningssätt och att generera nya medel till vår verksamhet, säger Åsa Skogström Feldt, VD Hungerprojektet Sverige.

Projektet är i startfasen och beräknas köra igång i början av våren.

- Vi diskuterar med flera samarbetspartners och hoppas kunna få med oss flera världsstjärnor i projektet, säger Peter Swartling. Musikkonceptet kommer att lanseras lagom till nästa jul.

Peter Swartling, rjl@hungerprojektet.se, tel 0704-643 000
Carl Almgren, rjl@hungerprojektet.se, tel 0708-27 28 58

Åsa Skogström Feldt, VD Hungerprojektet, asa.skogstrom@hungerprojektet.se,
tel 0768-556855.

Om Hungerprojektet
Hungerprojektet är en ideell, politiskt och religiöst obunden organisation som driver utvecklingsprogram i Afrika, Latinamerika, Indien och Bangladesh. Arbetet bedrivs till största delen av 315 000 lokala volontärer. Hungerprojektet har sitt globala sekretariat i New York. Organisationen har konsultativ status i FN:s ekonomiska och sociala råd, ECOSOC. Organisationen följer SFI:s riktlinjer och har 90-konto. Information om Hungerprojektet finns på www.hungerprojektet.se och www.thp.org.

Om Peter Swartling
Swartling är för gemene man kanske mest känd som juryns ordförande i Idol mellan 2004-2007. Han har varit aktiv i musikbranschen i över 25 år och står bakom många internationella framgångar.

Om Carl Almgren
Carl driver företaget ITH Gastronomi och är känd från bl.a. Militära kocklandslaget