Till vänster; Ramzi Hamam, mäklare och franchisetagare HusmanHagberg Kista, till höger; Erika Fernström, mäklare och franchisetagare HusmanHagberg Järfälla.

Hur lång tid tar det att sälja en bostad på dagens marknad?

Marknaden fluktuerar enormt – här kan du läsa två helt olika berättelser. I det ena fallet såldes bostaden före visning, i det andra fallet arbetade mäklaren i 1,5 år för att få den såld. Båda bostäderna är lägenheter, som bara ligger några kilometer ifrån varandra.

Såld före visning

Lägenheten i Kallhäll i Järfälla norr om Stockholm var en trea med renoverat kök och badrum.

– Bostaden publicerades till salu 27 april, kund messade direkt dagen efter, under valborgshelgen då jag var bortrest och vi bestämde förhandsvisning onsdagen 2 maj, berättar Erika Fernström som var ansvarig mäklare. Men jag var väldigt tydlig med att säljaren inte kommer att sälja den för under 2,2 mkr innan visning. Till denna visning var två kunder inplanerade men en utav dem fastnade på jobbet så hon som köpte hade verkligen tur att bli ensam spekulant. Jag stämmer alltid av vilken prisnivå köparen kan tänka sig om bostaden motsvarar dennes förväntningar utifrån text och bild innan en förhandsvisning bestäms. Detta för att värna om säljaren, köparen och min egen tid d v s allas tid, säger Erika.

Hur kom det sig att den såldes innan visning?

– Jag tror att mycket berodde på köpare och säljares privata livssituationer. Det som är anledningen till varför det alltid finns ett grundläggande behov till att flytta,  d v s familjer blir större och mindre av olika anledningar. Här kunde köparen dessutom i princip ”bara kunna flytta in” och så var tajmingen rätt då kunden själv låg i separation och bor i villa i området. Många vill ju försöka, om möjligt, att bo kvar i samma område p g a skolor e t c. Vi erbjöd visning till henne men även en till, då hon gärna ville att hennes barn skulle se lägenheten eftersom att hon gillade den, det är en tydlig köpsignal för en mäklare, så det var bara att lösa det. För denna köpare var det viktigt att känna att hon hade sin barn med sig i beslutet eftersom det är rörigt för dem ändå såsom det ofta är i en separation, en känslostorm på något vis. Det är mycket psykologi i att få en köpare att känna sig trygg i ett köp mitt i en separation och jag upplevde att vi fann varandra direkt som köpare och mäklare vilket också är en viktig aspekt för att få ett avslut på affären som alla är nöjda med.

Varför valde säljaren att acceptera bud innan visning?

– Vi hade haft en lång dialog om marknaden och att de tyvärr nog skulle vara glada om de ens får tillbaka vad de köpte för, vilket de precis fick exakt på kronan. De hade fått reda på att de väntade tvillingar och kände inte för att bo med 3 barn på 3 r o k. Jag var ärlig mot köparen om deras situation som säljare, d v s  att de släpper för 2,2 mkr, som de köpte för, och att de inte kommer gå lägre med hänsyn till att de väntar tvillingar och i annat fall får börja anpassa boendet efter det och bo kvar. De har helt enkelt inte ekonomisk möjlighet att gå lägre för att kunna flytta till större, alla är nöjda och glada vilket är fantastiskt härligt! avslutar Erika.

Såld efter 1,5 år

För 1,5 år sedan fick mäklaren Ramzi Hamam, på HusmanHagberg i Kista uppdraget att sälja en tvåa om 52 kvm i Kista Torn, våning 33 av 35. Alltså ett väldigt speciellt objekt men en högre prisbild än den generella prisbilden i Kista. Därav var det svårt att hitta rätt köpare i en marknad som präglats av oro och sjunkande priser, berättar Ramzi.

– Jag höll 21 öppna visningar och ett 10-tal privata visningar. Den slutliga köparen ordnade jag en privatvisning för och kom till ett relativt snabbt avslut därefter – nästa arbetsdag (fredag visning – måndag kontrakt). Hon hittade oss genom Hemnet.

Hur arbetar man med ett uppdrag under så lång tid?

– Vi använde oss av alla möjliga strategier; lågt utgångspris, högt acceptpris, aktiv annons med visningar under högsäsong, aktiv annons med visningar under lågsäsong runt julen 2017. Säljaren hade högt förtroende för mig och sa till mig att lägga ut annonsen när jag trodde det var lönt. Nu i april när utbudet sjunkit kraftigt ringde jag honom och då fick vi den såld inom 2-3 veckor.

Hur får man en nöjd kund i en nedåtgående marknad?

– Säljaren och jag hade en bra löpande dialog oavsett om bostaden var ute på marknaden eller ej. Jag uppdaterade honom om marknadsläget i form av slutpriser och marknadsrörelser samt relevanta artiklar för att förankra min uppfattning om den svåra marknaden. Den ursprungliga värderingen i november 2016 var 3-3,3 mkr. Vi fick ett bud på 3 mkr tidigt någon gång under resan. Då trodde säljaren fortfarande på att det var möjligt att få mer. Nu såldes den för 2,7 mkr. Det är ändå bra i förhållande till att Kistas bostadsrättspriser gick ner med 18% under 2017.

– Säljaren är jättenöjd med mitt arbete och med priset i förhållande till dagens marknad, avslutar Ramzi.

Regioner

Mäklarfirman HusmanHagberg AB grundades 1997 av Mats Dahlström och Lennart Hagberg. HusmanHagberg är en franchiseorganisation vilket innebär att alla kontor drivs av egna företagare. Idag har HusmanHagberg över 400 medarbetare och drygt 90 kontor över hela Sverige, samt fyra kontor i Spanien.

Målet med företaget är att vara den mest uppskattade mäklaren i det område kunden vill genomföra sin affär. Huvudkontoret ligger i Stockholm och VD är Lennart Hagberg.