Hvilan Utbildning utbildar odling som snabbutbildning i coronakrisen

Hvilan snabbutbildar till trädgårdsbranschen

När rörligheten på arbetskraft blir kraftigt begränsad slår det direkt på vissa branscher, Trädgårdsnäringen är en sådan. Svårigheten att resa hit för sitt säsongsarbete påverkar direkt vår näring. Vi saknar fler duktiga kompetenta medarbetare för att säkra produktionen av grönsaker, bär och andra primörer.

Det är kanske inte det första man tänker på i dessa Coronatider men det är faktiskt så att om vi inte kan skörda våra grönsaker, bär och primörer så kommer det att påverka livsmedelsförsörjningen.

Nu måste vi med gemensamma krafter svara upp för den situation vi står inför. Låt oss tillsammans ta ansvar så att den svenska livsmedelsförsörjningen inte halkar efter och ge den gröna vågen en ny innebörd.

Odlarna är en del i samhällsnyttan men också våra kunder och deras nödrop måste tas på allvar. Kan inte de få tillräckligt med arbetskraft drabbar det direkt deras näring och vidare livsmedelsförsörjningen till oss konsumenter. En midsommar utan färskpotatis och jordgubbar kan vi kanske leva med. Men om det inte stannar vid det? Vi är bekymrade.

LÄR DIG ODLING PÅ DISTANS

Hvilan utbildning är en referens- och branschskola till den gröna näringen och ägs av Gröna näringens Riksorganisation – GRO. Vi har i mer än 150 år försörjt branschen med kompetent personal. Vi har en lång och gedigen erfarenhet av utbildning och vet vad branschen behöver. Vi finns i Skåne, Stockholm, Uppsala och snart även i Örebro och Norra Halland.

Avtalet med arbetsförmedlingen ger oss möjlighet till att snabbutbilda i vad en trädgårds- och odlingsarbetare behöver kunna på en elementär nivå. Utbildningen består av korta moduler och tar 40 timmar att genomgå. Den innehåller utbildningsmaterial som består av kursdokument kopplat till filmer som visas på en digital plattform som gör att man med lätthet kan göra den på distans. Efter utbildningen sker en validering av lärarna på Hvilan Utbildning.

OMSTÄLLNING TILL DET GRÖNA

Vi vill öka samarbeta med de branscher som har drabbats hårt av Covid-19 utbrottet som t.ex. hotell- och besöksnäringen, butiksanställda, flyg- och resebolagen och andra serviceverksamheter. Vår bransch kan sysselsätta upp till 5 000 personer den kommande säsongen. Vi har jobben, vi har utbildningen, vi är framtiden.

Även om man inte är uppsagd ännu, är korttidspermitterad eller varslad så går det bra att vända sig till oss för mer information.

Elisabeth Broberg Lewén
VD, Hvilan Utbildning
hr@hvilanutbildning.se

En gedigen skola med anor

Hvilan Utbildning är en anrik skola som utbildat i skånska Kabbarp sedan 1868.

Skolan har en lång tradition av gröna utbildningar och genom vår nästan 150-åriga historia har vi alltid utbildat med god kvalitet. På Hvilan är kunskap och kompetens i fokus samtidigt som vi tycker att det är av yttersta vikt att våra elever trivs under sin studietid.

Idag är Hvilan Utbildning en av få skolor som är branschägda och ägs av GRO – Gröna näringens riksorganisation - som är en ideell organisation. Ägandet sker utan vinstutdelning och vinsten är istället välutbildade studerande.

Det som utmärker oss är att vi äger alla våra hus och lokaler i skånska Kabbarp och därtill mark. Det innebär att vi har ett stort kapital och står stadigt även när konkurrensen ökar skolor emellan. Vi ser också ett ökat intresse för våra gymnasieutbildningar och våra yrkesvux- och yrkeshögskoleutbildningar har fortsatt ett mycket högt söktryck.

Vår gymnasieskola i Stockholm ligger på Stockholms universitetsområde, Frescati Hage, tre stationer med röda linjen från T-Centralen, i fina gröna omgivningar med utsikt över Brunnsviken och Hagaparken. Där kan du studera i nyrenoverade lokaler med skön studiero och skolmaten är minst lika bra som på skolan i Skåne.

2019 öppnade vi vår tredje gymnasieskola, mitt i centrala Lund, på Ribbingska med cirka 5 minuters gångavstånd från Lund C. Skolan erbjuder förutom fina lokaler, även en grön och härlig studiemiljö med närhet till vår skola i Kabbarp. Hösten 2020 öppnar vi upp vår tredje gymnasieskola och denna gång i Göteborg.

På gymnasieskolan i Kabbarp har flera av utbildningarna riksintag och elever från hela Sverige kan bo på vårt populära internat! Här kan du även läsa yrkesförberedande gymnasieutbildningar i skön, grön miljö.

Oavsett vilken skola våra studerande studerar på är kompetensnivån hög bland personalen, både vad gäller teoretiska kunskaper och yrkeserfarenhet inom de olika områdena.