Rickard Öreteg, platschef på Hydroscand Special Hoses i Motala.

​Hydroscand Special Hoses får förlängt kvalitetscertifikat

Hydroscand har nu förlängt sitt ISO 3834-2 certifikat för tillverkning av metallslang på Special Hoses i Motala. Ett certifikat som visar att Hydroscand fortsätter att leva upp till standardens kvalitetskrav avseende tillverkning och montage av metallslang, metallkompensatorer och rörkonstruktioner.

På Hydroscands enhet för produktion av specialslang, Special Hoses, arbetar Rickard Öreteg, tillsammans med sitt team på 13 medarbetare. För Special Hoses, som producerar metallslang med avancerad svetsteknik, är kvalitetsarbetet något som genomsyrar hela verksamheten.

Alla svetsare på Special Hoses har svetsarprövning (så kallad svetsarlicens). Hydroscands svetsare utför TIG-svetsning på rostfritt stål, svart stål och aluminium. Utöver detta hanterar även Special Hoses beställningar som innefattar lödning, exempelvis koppar som ska lödas mot metall.

Den externa revision som nyligen genomfördes, resulterade i ett förlängt ISO-3834-2 certifikat för Special Hoses. Revisionen bestod av stickprov genom intervjuer med anställda och granskande av dokument i verksamheten med syftet att avgöra om Hydroscand Special Hoses uppfyller alla de krav som ställs i reviderade standarder, men också företagets egna krav och andra tvingande krav.

”Detta är en viktig kvalitetsstämpel för oss, framförallt för själva tillverkningen där svetsningen utförs. Men det visar också att vi hanterar leverantörsbedömningar, material och dokumentation på ett föredömligt sätt. Revisionerna är viktiga för att ständigt följa upp kvalitetsarbetet och förbättra verksamheten”, säger Rickard Öreteg, platschef på Hydroscand Special Hoses i Motala.

I en kommentar från revisionen nämner revisorn att han upplever att Rickard tar kvalitetsarbetet på stort allvar och att det är rent och snyggt i hela verksamheten.

”Ja, det är såklart väldigt glädjande att läsa. Det ligger mycket arbete bakom ett certifikat som detta och det krävs att alla tar det på stort allvar. Det känns därför väldigt positivt att få den feedbacken i revisionen. Det blir ett kvitto på att det jobb vi har lagt ner ger resultat och att revisorn ser det också”, säger Rickard.

Sedan tidigare uppfyller Special Hoses i Motala alla krav enligt Pressure Equipment Directive (PED) 2014/68/EU, vilket förnyades under 2019 och sedan förlängdes 2020. PED-certifikatet innebär att Hydroscand får CE-märka produkter som uppfyller kraven för denna märkning. Special Hoses innehar även sedan tidigare det marina certifikat enligt DNV/GL.

”Det är viktigt att vi har en bra process för hela kvalitetsarbetet, då olika certifikat är viktiga för olika kunder. Speciellt nu när vi samtidigt ser en tydlig ökning i efterfrågan av metallslang. Vi är väldigt glada att vi trots rådande pandemi ser ett fortsatt ökat intresse för våra produkter”, avslutar Rickard Öreteg.