Uthyrningsappen Hygglo lanserar i Östergötland

Bakom appen ligger Axel Hellström och Ola Degerfors. Den senare var med och grundade Tid- ningskungen som säljer tidning- och magasinsprenumerationer på nätet. Hygglos app byggdes under våren och lanserades i juni i år. Då satsade man primärt på att rulla ut den i Stockholmsregionen.

För lanseringen i Östergötland har man tagit hjälp av Henrik Sjöberg. Detta för att vara på plats i regionen för marknadsföringsaktiviteter, men också för att hjälpa och prata med folk som vill få upp saker till uthyrning i appen. Detta då man vet att närhet och tillgänglighet är viktigt för de som både vill hyra och hyra ut sina saker.

De fyra första månaderna har man fått över 1 400 registrerade användare. Nu är det alltså dags att ta nästa steg i lanseringen och man kommer att förutom Östergötland att under hösten att lansera i Göteborg.

– Målet är att det skall komma upp så pass många objekt i regionen att det nns ett lokalt utbud av prylar att hyra i appen. Målet är att ha 300 uthyrare i regionen innan den sista januari, säger Henrik.

Appar och tjänster i linje med delningsekonomin har inte undgått någon de senaste åren. Über och Airbnb från Silicon Valley är de två mest välkända exemplen. Delningsekonomin är dock mycket större än så. Bara på mech.it, som mäter pulsen på delningsekonomin, nns över 9 700 registrerade företag från 132 olika länder. Nu är det dags för en svensk stjärna att lysa.

Ett viktigt ledord som funnits med sedan dag ett är ”trygghet”. För att säkerställa trygghet för användarna har man valt att samarbeta med BankID. På så vis kan användarna vara säkra på vilka de kommunicerar med och hyr ut till eller hyr av.

– Andra viktiga trygghetsaspekterna är såklart säker betalning och betygsättning, men vi tror också på att alltid nnas tillgänglig för våra kunder. Vårt telefonnummer är väldigt synligt och växeln är öppen dygnet runt, året om, säger Ola.

Hygglo ser Östergötland som ett väldigt intressant och prioriterat område. Flera växande och välmående städer och Linköping som ligger i framkant vad det gäller innovation och teknik genom sitt stora universitet.

• Nya produkter, tjänster

• delningsekonomi