Alingsås: dags att bryta trenden

I årets Nils Holgersson-undersökning över olika taxor och avgifter placerar sig Alingsås än en gång på nedre halvan, som en av de dyraste kommunerna att bo i.

- Vi har de senaste åren sett att kommunen är inne i en ogynnsam trend, säger Jan Andersson på Hyresgästföreningen. Taxor och avgifter ökar och invånarna i kommunen får betala allt mer. Vi kommer att analysera de här siffrorna och ta med dem när vi pratar med kommunen.

Trenden de senaste fem åren har för Alingsås varit ogynnsam på de flesta mätområden, med kraftigt ökande kostnader för taxor och avgifter:

- Om man jämför två likadana normallägenheter i Trollhättan och Alingsås är den i Alingsås över 3 300 kronor dyrare att bo i, per år. Nästan 300 kronor i månaden! Varför?

Hyresgästföreningen är en av de organisationer som står bakom Nils Holgersson -utredningen. Den finns i sin helhet på www. nilsholgersson.nu

Jan Andersson,
styrelseledamot Hyresgästföreningen Alingsås-Herrljunga-Vårgårda