Centrumbostäder begär höjda hyror

Centrumbostäder i Skara AB vill höja hyran för sina hyresgäster med 14 kronor per kvadratmeter och år, vilket motsvarar cirka 1,5 procent, och från och med den 1 april 2016. Centrumbostäder motiverar yrkandet med hänvisning till ökade taxekostnader samt högre kostnader för personal och styrelse.

– Om kommunen höjer taxor innebär det kostnadsökningar som Centrumbostäder inte själva har kontroll över. Det är därför viktigt att kommunerna är varsamma med taxehöjningar. Vi kommer nu att gå igenom uppgifter från bolaget och noggrant granska deras yrkande, säger Håkan Skött, Hyresgästföreningens förhandlare, i en kommentar.

En genomsnittlig tvårummare på 60 kvadratmeter som idag har en hyra på 4685 kronor i månaden skulle med bolagets krav få en höjning med 70 kronor i månaden.

Förhandlingen inleds den 9 mars 2016.

Håkan Skött, förhandlare
Telefon 070 – 653 98 73