En hyreshöjare till Hässleholmen

Det blir det privata bostadsbolaget Victoria Park som köper 911 lägenheter av kommunala AB Bostäder i Borås.

­- Det betyder på sikt att hyrorna riskerar att gå upp med 30-35 procent och därmed minskar antalet lägenheter i Borås som många har råd med, säger Lennart Derehag, ordförande i Hyresgästföreningen BohusÄlvsborg-Skaraborg i en kommentar.

Hyresgästföreningen konstaterar att det ser ut att bli en hyreshöjare som ska ta över 694 lägenheter på Hässleholmen och 217 på Sjöbo. Victoria Park har som affärsidé att köpa och ”utveckla” miljonprogramsområden. Det betyder att man höjer hyran så fort någon lägenhet blir ledig. Det kan man göra genom att höja standarden med nytt badrum och nytt kök bland annat. På sex-åtta år har man på det sättet höjt hyresnivån från ett läge med hyror som de flesta har råd med till en situation där inte alla kan flytta in. Samtidigt innebär metoden en bra värdeutveckling för bolaget med sikte på bra vinst för aktieägarna.

Samtidigt vill Victoria Park på andra håll i landet bygga nytt bland de gamla husen. Man äger marken och kan därmed få upp värdet på den samtidigt som man får fler lägenheter att hyra ut – med hyror för nyproduktion.

Nu är det inte ovanligt att både kommunala bolag och privata hyresvärdar vill få upp hyran genom att höja lägenheternas standard. Det brukar man göra samtidigt som man byter rörstammar och kanske också tak och ytskikt på husets väggar. Sådant behövs för att hålla huset i gott skick och därmed säkra värdet bakom sina lån. Men byte av rörstammar höjer inte hyran. Det gör bara högre standard. Därför satsar många på att kombinera insatserna.

- Hyresgästföreningen är då med och förhandlar och ofta slutar det med valfrihet och flera alternativ för de boende när det gäller standardhöjning. När Victoria Park renoverar en lägenhet i taget byter man inte rörstammar. Man byter bara köksutrustning och gör om badrum, konstaterar Lennart Derehag.

- Det är detta vi försökt varna Borås kommunpolitiker för när de bestämde sig för att sälja. För det är inte fel att köpa miljonprogramsområden, det är bara fel att sälja dem.

Nu hamnar de aktuella bostäderna utanför det kommunala bolaget AB Bostäder.

- Det betyder att kommunens politiker, med ansvar för bostadsförsörjningen, inte längre kan styra när dessa lägenheter ska renoveras eller på vilket sätt. Man kan inte se till att hyresgästerna får inflytande och alternativ att välja mellan. Istället kommer man att få bostadsområden där hyresnivån på sikt kan komma att ligga 30-35 procent högre än idag, säger Lennart Derehag.

- Ägare blir nu ett bolag som har den kaxiga målsättningen att äga en miljon kvadratmeter. Alltihop kraftigt belånat, mycket med behov av värdebevarande men dyra stamrenoveringar. Och med en affärsidé som ska skapa värden och vinst – för aktieägarna, säger han.

För mera information kontakta

Jan Lundqvist - 0705 – 285836

Opinionsbildare

För ytterligare kommentarer kontakta (efter kl 16.00)

Lennart Derehag – 0702 - 658195

Ordförande Hyresgästföreningen BohusÄlvsborg-Skaraborg

Victoria Park äger idag 8 700 hyreslägenheter i Eskilstuna, Linköping, Malmö, Göteborg, Stockholm, Kristianstad och Markaryd.

Se även:

• bostad