Herrljunga bostäder vill ha höjda hyror

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2016 09:15 CET

Allmännyttan i Herrljunga, Herrljunga bostäder AB, vill höja hyran för sina hyresgäster med 1.5 procent från och med den 1 april 2016. Bolaget är inte färdiga med sin sammanställning, så ännu har inte Hyresgästföreningen kunna ta ställning till kravet då det fortfarande är oklart vad de hänvisar yrkandet till.

– Herrljunga bostäder har för i år inkommit med ett relativt lågt yrkande, men det återstår att se om deras yrkande är relevant då vi kommer att gå igenom bolagets räkenskaper och kalkyl för 2016, säger Carl-Johan Öjeke, förhandlare på Hyresgästföreningen.

En tvårummare på 60 kvadratmeter som idag har en hyra på 4 228 kronor i månaden skulle, om bolagets krav går igenom, få en hyreshöjning med cirka 63 kronor i månaden.

Carl-Johan Öjeke, förhandlare
Telefon 072 – 571 93 76