Herrljungas hyror upp med 2,2 %

Pressmeddelande   •   Mar 19, 2012 13:32 CET

Inför årets hyresförhandlingar krävde Herrljungabostäder AB en höjning om 4,24 procent. Nu är förhandlingarna klara och resultatet blev drygt det halva: hyrorna går upp med 2,2 procent från den 1 april.

Två av kärnpunkterna i årets förhandling har varit bolagets hyresförluster och den kommunala borgensavgiften.

Kommunen tar nu ut en borgensavgift av Herrljungabostäder, och det blir över en halv miljon kronor per år. Siv Fransson leder Hyresgästföreningens förhandlingsgrupp:

­­- Den största delen av årets höjning beror på borgensavgiften: 1,6 procent. Trots det har vi kunnat komma fram till att bolaget ska öka sitt underhåll, med ca 1 miljon kronor under 2012.. Det tycker vi är bra, säger Siv Fransson, förhandlingsledare.

Den nya hyran gäller från den 1 april. Då höjs också garageplatserna: tio kronor i månaden för varmgarage och fem kronor för kallgarage.

För mer information kontakta:
Siv Fransson
Förhandlingledare Hyresgästföreningen