Hyreskrav från Sotenäsbostäder

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2013 11:38 CET

Inför hyresförhandlingarna för 2014 vill det allmännyttiga bostadsföretaget Sotenäsbostäder AB höja hyran med 2,81 procent. Bolaget hänvisar till kostnadsökningar och lönehöjningar men också till en utökad satsning på det yttre underhållet, ökade kapitalkostnader och utökad avskrivningstakt.

– Det är ett ganska högt yrkande från Sotenäsbostäder med tanke på att bostadsföretagen gynnas av låg inflation och låga räntor även nästa år, säger Hyresgästföreningens förhandlare Björn Karlsson.

– Det gynnsamma läget måste naturligtvis komma hyresgästerna till del, säger han.

För en hyresgäst hos Sotenäsbostäder AB som idag betalar 4 460 kronor för en tvåa på 60 kvadratmeter innebär kravet från bolaget en hyreshöjning med 125 kronor i månaden eller 1 500 kronor om året.

Björn Karlsson

telefon 0521 – 26 58 42