Hyrorna klara hos Uddevallahem

Redan i december strandade förhandlingen mellan Uddevallahem och Hyresgästföreningen men först nu har Hyresmarknadskommittén avgjort tvisten om 2012 års hyror.  Hyresmarknadskommittén fastställer höjningen till 2,1 procent från den 1 januari 2012.  Den retroaktiva höjningen för första kvartalet ska fördelas mellan april och december.

Uddevallahems ursprungliga krav låg på 4,5 procent.

― Stiftelsen valde att stranda förhandlingen då vi inte var överens om hur underlaget skulle beräknas, förklarar Hyresgästföreningens förhandlare Anja Schröder.  Eftersom höjningen innebär en halvering av kravet betyder det att Hyresmarknadskommittén lyssnat på våra argument.

Hyran för en normaltvåa går nu upp 85 kronor i månaden i stället för krävda 182 kronor – en skillnad på nästan 1 200 kronor om året.

Parterna förhandlar fortfarande om hur lägenhetsunderhållet ska se ut.  På Hyresgästföreningen vill man behålla systemet där hyresgästen haft rätt till lägenhetsunderhåll vid bestämda tidsintervaller.  Hyresgästen har dessutom kunnat senarelägga underhåll mot en hyresrabatt eller tidigarelägga det mot en avgift.

Uddevallahem vill att underhållet ska bli helt behovsstyrt och att dess personal ska avgöra behovet.

Anja Schröder
telefon 0521-26 58 47