Klart med tvåårigt hyresavtal i Tanum

Pressmeddelande   •   Feb 16, 2017 09:22 CET

Tanums allmännyttiga bostadsbolag, Tanums Bostäder AB, har enats med Hyresgästföreningen om ett tvåårigt avtal om hyrorna. Hyrorna höjs med 0,75 procent från och med 1 mars 2017 och med ytterligare 0,75 procent från och med den 1 januari 2018. Bolaget hade ursprungligen yrkat på 1,64 procent på grund av ökade kostnader för underhåll och kommunala taxor.

– Vi är överens med bolaget om problematiken med de höga taxorna. Att Tanums kommun ligger högst i landet i taxetryck slår hårt mot bolaget och därmed hyresgästerna. Med de förutsättningarna är vi nöjda med att kunna presentera en sådan här bra uppgörelse, säger Björn Karlsson, förhandlare på Hyresgästföreningen.

En tvårummare på 60 kvadratmeter som idag har en hyra på 5 242 kronor i månaden får från och med 1 mars en höjning på 39 kronor i månaden. Från och med 1 januari 2018 höjs hyran med ytterligare 40 kronor.

Björn Karlsson, förhandlare