Kommunala beslut påverkar Götene Bostäders hyreskrav

Inför hyresförhandlingarna för 2014 vill det allmännyttiga bostadsföretaget Götene Bostäder AB höja hyran med 3,25 procent.  Bakom kravet ligger ett ökat underhållsbehov samt kommunala beslut om avkastning och borgensavgift.

– Det är ett högt krav med tanke på bolagets stadiga ekonomi som gynnas av fortsatt låga räntekostnader och en inflationstakt på 0,1 procent, säger Hyresgästföreningens förhandlare Björn Karlsson.

Enligt Hyresgästföreningen måste kommunen vara återhållsam när den sätter nivåerna på avkastning och borgensavgift samt taxor och avgifter.

– Besluten får direkt bäring på hyresgästernas privatekonomi.  Vi tycker det är bättre att pengarna stannar i bolaget och används till underhåll, ombyggnad och nyproduktion.  Särskilt som det råder brist på hyresrätter i Götene, påpekar Björn Karlsson.

För en hyresgäst som idag betalar 4 455 kronor för en tvåa innebär kravet en hyreshöjning med 145 kronor i månaden.

Förhandlingarna inleds den 5 december.

Björn Karlsson, förhandlare