Medling om hyrorna i Fristad

Fristadsbostäder AB har begärt medling i förhandlingarna om de framtida hyrorna.

Igår begärde Fristadsbostäder medling i förhandlingarna med Hyresgästföreningen om hyrorna för 2013.Parterna är inte överens om hur ett ökat underhåll ska finansieras.

-  Fristadsbostäder är ett företag med bra soliditet, de har låga driftskostnader och förhållandevis låg hyresnivå jämfört med andra allmännyttiga bolag, konstaterar Hyresgästföreningens förhandlare Ann-Christin Josefsson. Det är bra att de vill öka på underhållet, men vi måste väga det mot rimliga hyreshöjningar. Vi kommer alltså inte överens om takten och finansieringen av det ökade underhållet.

Medlingen innebär att förhandlingen går till Hyresmarknadskommittén för avgörande.

Hyresmarknadskommittén är ett partsammansatt organ där representanter för Hyresgästföreningen och de allmännyttiga bolagens organisation Sabo ingår.

Kommittén kan endera komma med ett bud på en lösning eller be parterna att återigen sätta sig vid förhandlingsbordet för att försöka komma överens.

Väljer Hyresmarknadskommittén att presentera ett förhandlingsbud som någon av parterna förkastar strandar förhandlingarna. Då blir det istället kommittén som beslutar om 2013 års hyror.

Ann-Christin Josefsson
Förhandlare, Hyresgästföreningen