Nya hyror klara i Svenljunga

Pressmeddelande   •   Feb 26, 2014 09:17 CET

Hyran för de boende i det kommunala bostadsbolaget AB Svenljunga Bostäder höjs den 1 april med 2,1 procent i genomsnitt. Det står klart efter förhandlingarna med Hyresgästföreningen. Den nya hyran gäller till den sista mars nästa år.

Bolaget krävde från början 3,4 procent och hänvisade bland annat till taxehöjningar och ett utökat underhåll.

– Låg inflation och låga räntor de två senaste åren har hjälpt företaget att förbättra sin svaga ekonomi. De kommunala taxehöjningarna påverkar alltid hyrorna men dessutom behöver man komma ikapp med underhållet, säger Hyresgästföreningens förhandlare Ann-Christin Josefsson i en kommentar.

– Vi vill slå vakt om underhållet och skapa rimliga förutsättningar för att företaget ska kunna öka det. Men hyreshöjning är inte den enda vägen utan företaget måste fortsätta arbeta för att bli effektivare och på så sätt frigöra mer resurser till underhåll,

En lägenhet på 60 kvm med en genomsnittlig hyra på 4 380 kronor får en höjning med drygt 92 kr per månad eller 1 104 kronor på ett år.

Ann-Christin Josefsson

telefon 033-29 01 60