Parter överens om Ljungskilehems hyror

Det blir ett tvåårigt hyresavtal för Ljungskilehems hyresgäster. Det står klart efter att Hyresgästföreningen och bolaget enats. Hyrorna höjs med 0,75 procent från och med 1 maj 2017 och med ytterligare 0,75 procent från och med den 1 maj 2018. Bolaget hade ursprungligen yrkat på en procents höjning för 2017 på grund av ökade kostnader för löner och kommunala taxor.

– Bra synpunkter från hyresgästerna i kombination med ett konstruktivt förhandlingsklimat gjorde att vi lyckades nå en överenskommelse som sträcker sig över två år. Det ger hyresgästerna trygghet och förutsägbarhet och möjliggör samtidigt för bolagets att behålla en bra kvalitet i förvaltningen av lägenheterna, säger Björn Karlsson, förhandlare på Hyresgästföreningen.

En tvårummare på 60 kvadratmeter som idag har en hyra på 4 710 kronor i månaden får från och med 1 maj en höjning på 35 kronor i månaden. Från och med 1 januari 2018 höjs hyran med ytterligare 35 kronor.

För de hyresgäster som har kallhyra höjs hyran med 0,65 procent. Garage och p-platser höjs med 5 kronor per månad från och med samma datum.

Björn Karlsson, förhandlare