Politik i fokus när hyresgäster träffades

Hyresgästföreningen ska bli bättre på att påverka kommunala beslut och bilda opinion. Det blev ett av besluten när regionala företrädare träffades i Alingsås idag för att ta beslut om bland annat budget och aktiviteter under 2014.

– Vi märker att hyresförhandlingarna blir allt tuffare och i allt högre grad styrs av kommunala taxor, höga borgensavgifter och tuffa ägardirektiv. Allt detta är resultat av politiska beslut och därför ser vi det som prioriterat att påverka besluten innan de fattas, säger Lennart Derehag, ordförande för Hyresgästföreningen BohusÄlvsborg-Skaraborg.

Mötet antog även ett uttalande som lyfter fram arbetet mot bostadsbristen som en av organisationens viktigaste uppgifter. 46 av 49 kommuner i Västra Götaland rapporterar att man har brist på hyresrätter, vilket Hyresgästföreningen menar främst drabbar unga vuxna.

– Bostadsbristen är på väg att skapa en generation som inte kan lita på att få ett förstahandskontrakt inom rimlig tid. En generation som lever i flyttlådor och inte kan planera sitt liv längre än sex månader åt gången eftersom det då kan vara dags att flytta igen. Sverige kan bättre än så, avsl-tar Lennart Derehag.

Hela uttalandet finns med som bilaga till detta pressmeddelande.

Lennart Derehag, regionordförande

• unga vuxna