Protest mot felaktig hyreshöjning

Insjökräftan AB försöker höja hyrorna utan förhandling.

När hyresgästerna hos fastighetsbolaget Insjökräftan fick sina hyresavier för april månad hade hyran plötsligt höjts med 2,81 procent.  Detta trots att ingen förhandling ägt rum.

På Hyresgästföreningen är man upprörd över att hyresgästerna fråntas sina lagliga rättigheter.

― Enligt svensk lag får inga hyror höjas utan att det först har skett en förhandling, förklarar Hyresgästföreningens chefsjurist Lennart Björkman.  Förhandlingen kan antingen ske genom att Hyresgästföreningens kollektivt representerar hyresgästerna eller individuellt med varje enskild hyresgäst.

För att Hyresgästföreningen ska kunna företräda hyresgästerna krävs att bostadsbolaget har skrivit under en så kallad förhandlingsordning.  Något sådant avtal finns inte mellan hyresgästernas intresseorganisation och Insjökräftan.  För att få höja hyran måste bolaget därför förhandla direkt med de boende.

― Hyresvärden låtsas att han självmant kan bestämma hyrorna trots att han är fullt medveten om att han måste förhandla med varje enskild hyresgäst, konstaterar Lennart Björkman.  Men det är inte första gången han gör så här.

Många hyresgäster är oroliga och tror att de riskerar uppsägning om de inte betalar den höjda hyran.  Därför håller Hyresgästföreningen ett informationsmöte på onsdag kväll för att förklara vad som gäller och svara på frågor.

― Accepterar man inte hyreshöjningen kan man lugnt fortsätta betala den gamla hyran utan att bli uppsagd, poängterar Hyresgästföreningens chefsförhandlare Peter Laang.  Man riskerar heller ingen retroaktiv höjning, ränta eller påminnelseavgift.

Tills man kommit överens om en ny hyra gäller hyreskontraktet med oförändrade villkor.  Är värden missnöjd kan han vända sig till hyresnämnden för beslut att hyran ska ändras.  Hyresnämnden är en myndighet som fungerar som en domstol.  Nämnden prövar om den begärda hyran är rimlig genom att jämföra den med en liknande lägenhet där hyran är förhandlad.

Peter Laang, chefsförhandlare
telefon 0521-26 58 11