Skövdes hyror upp 1,5%

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2010 16:33 CET

Hyrorna i Skövde klara

Hyresgästföreningen har nu skrivit under avtalet med Skövde Bostäder om nästa års hyror. Måttliga höjningar och boinflytande inskrivet i avtalet blev resultatet.

Nu har Skövde Bostäder och Hyresgästföreningen skrivit under avtalet om 2011 års hyror. Hyrorna i Skövde Bostäders hus går upp med 1,5 % nästa år. Hyran för varmgarage höjs med 10 kronor i månaden, medan kostnaden för kallgarage och p-platser blir oförändrade. Utöver det har bolaget och Hyresgästföreningen skrivit in en boinflytandeklausul, som ska säkra hyresgästernas rätt till inflytande.

- Jag är nöjd utifrån förutsättningarna, säger Hyresgästföreningens förhandlare Per Johansson. I vår förhandlingsgrupp har vi haft långa diskussioner och det som slutligen gjorde att vi skrev under var att vi fick med boinflytande i avtalet. Nivån på höjningen blev också rimlig, i förhållande till de höjningar som yrkas i landet och i regionen.

- Boinflytande innebär att de boende får vara med och bestämma om sin egen boendemiljö – både utomhus och inne i den egna lägenheten, förklarar Per. Vi är glada att vi fått med det i avtalet, men jag kan idag inte säga hur det kommer att utformas. Det blir en senare fråga.

Höjningen på 1,5 % motsvarar 75 kr i månaden för en lägenhet som idag har 5 000 kronor i månadshyra.

Per Johansson
Förhandlare