Strömstadsbyggen begär treårigt hyresavtal

Pressmeddelande   •   Nov 04, 2013 10:28 CET

AB Strömstadsbyggen begär ett treårigt hyresavtal inför hyresförhandlingarna för 2014 med Hyresgästföreningen. Företaget kräver en höjning med genomsnittet för landet plus en halv procent extra.  Man hänvisar till att Strömstadsbyggen haft lägre hyreshöjningar än landet i övrigt samtidigt som en stor del av deras bestånd är omkring fem år yngre än snittet i landet.

Hyresgästföreningens förhandlare, Björn Karlsson, tycker att kravets utformning med en halv procent över rikssnittet måste ifrågasättas. Men det är också ett ovanligt krav.

– Företaget har en relativt god ekonomi och vi förväntar oss att hålla förhandlingarna lokalt för Strömstad och efter deras förutsättningar, säger Björn Karlsson.

Inför förhandlingarna går det inte att räkna ut vad kravet från AB Strömstadsbostäder skulle betyda eftersom det bygger på hyresutvecklingen i landet över tre år. Idag ligger hyran för en tvåa på 60 kvadratmeter på 4 725 kronor i månaden.

Björn Karlsson

mobil 0702 – 00 31 46