Toarpshus begär medling kring hyror

Pressmeddelande   •   Feb 06, 2013 16:24 CET

Hyresgästföreningen och Toarpshus har inte kunnat enas om hyresnivåerna för 2013. Hyrorna för bolagets lägenheter blir nu därför ett ärende för centrala medlare.

Kommunägda Toarpshus har begärt en hyreshöjning på 2,35 procent från den 1 januari. Motbudet från Hyresgästföreningens förhandlare ligger på 1,85 procent.

– Vi är inte överens med bolaget om vilken kostnadsutveckling som är att vänta. År 2012 var ett bra år för bostadsföretag i allmänhet med fallande räntor och priser. Lägre kostnader borde skapa utrymme för att öka underhållet av lägenheter. Hyresgästföreningen anser att vårt slutliga motbud ger bolaget rimliga ekonomiska förutsättningar att klara sina åtaganden för 2013, säger Ann-Christin Josefsson, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Medlarna kommer nu antingen att lägga fram ett förslag eller att hänvisa tvisten till Hyresmarknadskommittén för ett beslut.  Hyresmarknadskommittén består av representanter från de allmännyttiga bostadsföretagens organisation (SABO) och Hyresgästföreningens riksförbund.

Ann-Christin Josefsson
telefon 033-29 01 60