Vänersborgsbostäder vill höja hyrorna nästan fyra procent.

Vänersborgsbostäder har begärt att få förhandla med Hyresgästföreningen om 2012 års hyror.  Bolaget vill höja hyrorna med 3,9 procent från den 1 januari och hänvisar till ökade kostnader för drift och underhåll samt avkastningskrav från Vänersborgs kommun.

För ett hushåll som betalar 4 500 kronor för en normaltvåa skulle det innebära att hyran går upp drygt 2 100 kronor per år.

― Ett högt krav som varken står i paritet med kostnadsutvecklingen i övriga samhället eller det tvärnitande ekonomiska läget i vår region, kommenterar Hyresgästföreningens förhandlingschef Peter Laang.

Förhandlingen börjar den 8 december.

Peter Laang
telefon 0521-26 58 11