110 miljoner i ROT-avdrag de som tjänar mest i Dalarnas Län

De som tjänar mest utnyttjar ROT-avdraget mest. Det visar SCB:s statistik över skatteavdrag i olika inkomstklasser för 2012. Att de som har högst inkomst utnyttjar ROT-avdraget mest är en trend som håller i sig sedan tidigare år. Totalt betalades det ut ROT-avdrag för 404 miljoner kronor i Dalarnas län, varav 27% gick till personer med mer än 400 000 i årsinkomst.

Under 2012 betalades det ut 404 miljoner kronor i ROT-avdrag i Dalarnas län. 27%, 110 miljoner kronor, gick under 2012 till personer med mer än 400 000 kronor i årsinkomst. 33 miljoner gick till personer med en årsinkomst på över 600 000 kronor.

"I Dalarna finns det ett stort behov av renovering och upprustning bland hyresrätter. Istället för att satsa på dessa bostäder väljer istället regeringen att subventionera det ägda boendet, ett boende där människor med högre genomsnittsinkomst bor. ROT-avdraget gynnar de som redan tjänar mycket, säger Marcus Kjellin teamledare vid enheten för bättre boende på Hyresgästföreningen i Dalarna."

Totalt var det drygt 30 000 personer i Dalarnas län som hade ROT-avdrag i sina deklarationer 2012. Det motsvarar 14 procent av befolkningen över 20 år. Både andelen som får ROT-avdrag och beloppen ökar med stigande inkomst.

"Det bor 3 miljoner människor i hyresrätter i hela Sverige, varför ska de missgynnas? Medan hyresgäster får bekosta hela renoveringen och upprustningen själv genom en höjd hyra så subventionerar regeringen det ägda boendets renoveringar med mångmiljonbelopp. Det här ökar orättvisorna mellan de olika boendeformerna, säger Marcus Kjellin."

Staten har sedan 2009 betalat ut över 60 miljarder bidrag för hantverkarkostnader inom ramen för ROT-avdraget. ROT-avdraget får endast användas av privatpersoner inom det ägda boendet, dvs bostadsrätter och villor. För hyresgäster är situationen annorlunda. Fastighetsägare kan inte göra liknande skatteavdrag vid en eventuell renovering av en hyresrätt. Då blir det istället hyresgästen som får betala genom en hyreshöjning. I hela Sverige betalades det totalt ut 13,7 miljarder kronor i ROT-avdrag under 2012.

Siffrorna ovan bygger på statistik från SCB, Statistiska Centralbyrån, och finns från och med i dag publicerade på Hyresgästföreningens webbsajt http://hurvibor.se/lanssidor/dalarna/. På sidan finns en mängd fakta och statistik om boende- och levnadsförhållanden i Dalarnas län och nationellt.