Flera kommunala bostadsföretag vill höja hyrorna i Dalarna

Pressmeddelande   •   Okt 27, 2010 20:52 CEST

Flera av Dalarnas kommunala bostadsföretag har begärt förhandling med Hyresgästföreningen om att höja hyrorna för 2011. I Avesta, Gagnef, Smedjebacken och Säter har förhandlingarna inletts.

– Detta är den första förhandlingsomgången utifrån den nya lagstiftningen som träder i kraft från årsskiftet och i ljuset av det ser vi positivt på att yrkanden och underlag följer mönster från tidigare år. Men kraven från företagen är påfallande höga jämfört med prognoser om kostnadsutvecklingen i samhället i övrigt, vilket talar för uppgörelser på betydligt lägre nivåer än som yrkats, säger Marcus Kjellin, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Bostadsföretagens yrkanden:

Bärkehus AB, Smedjebacken    3,90 % motsv. 156 kr per lägenhet och månad i genomsnitt

Gagnefsbostäder AB, Gagnef    5,16 % motsv. 250 kr per lägenhet och månad i genomsnitt

Gamla Byn AB, Avesta             4,70 % motsv. 194 kr per lägenhet och månad i genomsnitt

Säterbostäder, Säter               4,35 % motsv. 181 kr per lägenhet och månad i genomsnitt

För ytterligare information kontakta:
Marcus Kjellin, förhandlare
Telefonnummer: 070-245 46 13
E-post: marcus.kjellin@hyresgastforeningen.se

Hyresgästföreningen Region Mitt omfattar Dalarna, Värmland, Sörmland och Örebro län. Vi har cirka 64.500 medlemmar i 52 kommuner. Vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Alla hyresgäster ska också garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.