Hyresförhandlingarna i Smedjebacken har strandat

Pressmeddelande   •   Dec 06, 2013 08:07 CET

Hyresförhandlingarna i Smedjebacken har strandat

Förhandlingarna mellan Bärkehus AB i Smedjebacken och Hyresgästföreningen har strandat. Bärkehus yrkade en hyreshöjning om 2 %, motsvarande 17,46 kr per kvm och år eller 102 kr per månad för en normalstor trerumslägenhet. Därefter har parterna fört förhandlingar under november månad utan att kunna nå en överenskommelse.

-Vi har haft bra och konstruktiva diskussioner, men vi går isär ifråga om företagets behov av kapital och avkastning för framtiden. Det är inte lätt att komma överens om måttet om man inte kan enas om måttstocken, säger Marcus Kjellin, teamledare på Hyresgästföreningen.

Nu hänskjuter Bärkehus tvisten för avgörande av Hyresmarknadskommittén i Stockholm, en partssammansatt medlingskommitté vars rekommendation kommer att ligga till grund för en slutlig uppgörelse.

För vidare upplysningar, vänligen kontakta Marcus Kjellin, Teamledare på telefon 070 – 245 46 13

Hyresgästföreningen Region Mitt omfattar Dalarna, Värmland, Sörmland och Örebro län. Vi har över 65.000 medlemmar i 52 kommuner. Vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Alla hyresgäster ska också garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap. Vår regionordförande heter Lars-Åke Larsson .