Hyresförslaget kan få stora konsekvenser i Dalarna

Pressmeddelande   •   Dec 19, 2012 12:38 CET

Utredningsförslaget från Per-Anders Bergendahl om marknadshyror kommer inte bara få verkningar i storstadsregionerna. Det menar Hyresgästföreningen i Dalarna.

-  Redan nu försöker många fastighetsägare införa mer marknadsliknande hyror. Om förslaget blir verklighet får de eldunderstöd, säger Annakari Berglund, kommunikationschef för Hyresgästföreningen i Region Mitt.

Läget har redan betydelse på hyressättningen och Hyresgästföreningen menar att förslaget kommer leda till stora förmögenhetsomflyttningar från hyresgäster till den redan lönsamma fastighetsbranschen.

-  Bergendahls förslag kommer dessutom att leda till en folkomflyttning helt baserad på människors inkomst – det kommer att leda till social housing i Sverige, säger Annakari Berglund.

Hyresgästföreningen menar att bostadsminister Stefan Attefall snabbt måste ta avstånd för förslaget.

-  Redan nu ringer medlemmar och är oroliga, ska de kunna bo kvar. Om utredningens förslag blir verklighet kan svaret tyvärr bli nej. För att få igång bostadsbyggande behövs en skattereform som jämnar ut obalansen mellan ägt och hyrt boende, inte marknadshyror, avslutar Berglund.

Annakari Berglund
Telefon: 070-695 69 66

Hyresgästföreningen Region Mitt omfattar Dalarna, Värmland, Sörmland och Örebro län. Vi har över 65.000 medlemmar i 52 kommuner. Vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Alla hyresgäster ska också garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap. Vår regionordförande heter Lars-Åke Larsson .