Hyresgästföreningen vill ha oförändrade hyror hos Kommunfastigheter och Graflunds i Eskilstuna

Pressmeddelande   •   Dec 18, 2015 08:00 CET

Hyresgästföreningen har påkallat förhandlingar med Kommunfastigheter och Graflunds om oförändrade hyror 2016. De ekonomiska förutsättningarna för bostadsbolag har inte varit så här gynnsamma de senaste tre decennierna och nu är det dags att ge tillbaka något till hyresgästerna.

- Det finns ett antal goda argument för oförändrade hyror i Eskilstuna. Hyresutvecklingen har de senaste åren har varit högre än inflationen men också högre i Eskilstuna än i andra jämförbara kommuner. Samtidigt är de ekonomiska förutsättningarna mycket goda och bolagen har redan gjort stora insatser för att möta underhållsbehoven, säger Lars Holm ordförande Hyresgästföreningen Eskilstuna.

För att understödja argumentationen har Hyresgästföreningen tagit fram en inlaga med skälen för oförändrade hyror. Listan kan göras lång. Goda ekonomiska förutsättningar med låga räntor och låg inflation, höga hyreshöjningar de senaste åren, en underhållsskuld som genom hyreshöjningar kunnat arbetas av och samtidigt en tuff ekonomisk situation för många hyresgäster.

- Vi vet att det är tufft för många hyresgäster och många har det kämpigt att klara även små hyreshöjningar. De senaste åren har hyresgästerna tagit stort ansvar för att bidra till att bolagen ska kunna öka arbetet med underhållet. Nu behöver hyresgästerna få något tillbaka i form av oförändrade hyror, säger Monica Andersson Jensen, ordförande förhandlingsdelegationen Kommunfastigheter.

Även om taxor och avgifter ökat de senaste åren har hyreshöjningarna överstigit taxornas höjningar och bolagen kan möta avgiftshöjningar med andra åtgärder än att bara höja hyrorna.

- Taxehöjningar och löneökningar är det enda argument bolagen har idag för hyreshöjningar. Men det är ett tunt argument. Såna kostnadsökningar kan mötas med effektiviseringar och insatser för att minska konsumtionen och behöver inte mötas med hyreshöjningar krona för krona. Bolagen har dessutom fått mer än tillräckliga hyreshöjningar de senaste åren och nu slår de gynnsamma ekonomiska förutsättningarna igenom och gör att det inte finns hållbara för hyreshöjningar alls, säger Marcus Kjellin, förhandlingsstrateg Hyresgästföreningen Region Mitt.

För mer information:

I bifogade inlagor finns Hyresgästföreningens argument för oförändrade hyror. Inlaga för Graflunds Byggnads AB finns också att tillgå vid efterfrågan. Mejla tomas.bergh@hyresgastforeningen.se

Lars Holm 070 - 375 91 30

Ordförande Hyresgästföreningen Eskilstuna