Hyresmarknadskommittén har tagit beslut i hyrestvist i Orsa

Höstens hyresförhandling mellan Hyresgästföreningen och Orsabostäder strandade i slutet av 2017 och tvisten hänsköts då till HMK. Nu har de kommit med sitt beslut som innebär att hyran höjs med 1,23 procent från och med 2018-02-01. Om man tar hänsyn till förra årets retroaktivitet betyder höjningen i praktiken 0,95 procent. På en hyra på 5.500 innebär det en ökning med cirka 52 kronor per månad.

• Det är faktiskt tredje året i rad som Orsabostäder väljer att stranda. Det är märkligt att vi kan tolka samma underlag och siffror så olika, säger Johanna Lindström, förhandlingsledare för Hyresgästföreningen. Men nu måste vi lägga tvisterna bakom oss och föra en konstruktiv dialog. Det är ett ansvar som båda parter måste ta och det är vi skyldiga hyresgästerna. Det behövs helt enkelt en omstart, säger Johanna. Hon konstaterar att höjningen som HMK beslutade ligger i topp i Dalarna för innevarande år. Men tittar vi historiskt så är det ändå en låg hyreshöjning, avslutar Johanna Lindström.

För mer information- kontakta Johanna Lindström. Förhandlingsledare Hyresgästföreningen, tfn 0104591518

• allmänyttan
  • orsa