Tråkig dag för landets hyresgäster

Pressmeddelande   •   Dec 19, 2012 15:52 CET

Riksdagen beslutade under onsdagen om ändrade regler för andrahandsuthyrning av privatbostad. Beslutet innebär att det nu i praktiken är marknadshyra som gäller vid andrahandsuthyrning av till exempel en bostadsrätt. Samtidigt lämnar regeringsutredaren Per-Anders Bergendahl förslag om marknadshyror vid nyproduktion och på sikt i hela beståndet.

- Vi hoppas på att bostadsminister Stefan Attefalls försäkran om att marknadshyror inte är aktuellt, men man kan ju börja tvivla. Vem är det som driver bostadspolitiken, utredare eller riksdag och regering? säger Lars-Åke Larsson som är ordförande för Hyresgästföreningen region Mitt.

Hyresgästföreningen har tidigare pekat på hur hyrorna kraftigt kommer att öka med det nya förslaget till andrahandsuthyrningslag. Det nya förslaget innebär även att andrahandshyresgästens rätt att retroaktivt pröva om hyran är rimlig tas bort.

– Man minskar hyresgästernas inflytande och med marknadshyresförslaget sker en stor förmögenhetsomflyttning från hyresgäster till fastighetsägare. Vill man få igång byggandet är inte marknadshyror lösningen, då behövs helt andra åtgärder, säger Lars-Åke Larsson.

Ett nytt hyressättningssystem infördes för två år sedan under stor enighet i riksdagen. Senast för en dryg vecka sedan konstaterade bostadsminister Stefan Attefall att det inte ska ske några förändringar i den överenskommelsen. Bergendahls förslag strider helt mot detta beslut. Nu kräver Hyresgästföreningen att regeringen sätter stopp för utredarens förslag om marknadshyror.

–Vi kommer få en helt annan och mycket mer osäker hyresmarknad. Människor kommer få flytta och det kommer ske sociala skiktningar. Förslaget om marknadshyror måste hamna i papperskorgen, säger Lars-Åke Larsson.

För mer information
Lars-Åke Larsson, regionordförande hyresgästföreningen Region Mitt, 070-654 02 63

Hyresgästföreningen Region Mitt omfattar Dalarna, Värmland, Sörmland och Örebro län. Vi har över 65.000 medlemmar i 52 kommuner. Vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Alla hyresgäster ska också garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap. Vår regionordförande heter Lars-Åke Larsson .