Tvisten mellan Hyresgästföreningen och Eskilstuna Kommunfastigheter avgjord – Hyreshöjning om 2,05 % från 1 maj.

Efter att årets förhandling blev strandad valde Eskilstuna Kommunfastigheter, KFAST, att ta hjälp av partsorganisationernas nationella förbund i en förhoppning om ett medlingsbud. Efter att de båda partsorganisationerna inte kunde enas om ett förslag, valde KFAST att hänskjuta ärendet till beslut av Hyresmarknadskommittén. I början av vecka 14 kom Hyresmarknadskommittén med ett beslut om en höjning på 2,05 % från och med den första maj.

• -Självklart känns det bra att hyresförhandlingen äntligen är klara, men vi känner fortfarande inte att vi vunnit frågan om den årliga värdeöverföringen om 22 miljoner som belastar hyresgästerna. Stödet för att fortsätta att driva frågan finns kvar hos hyresgästerna och vi kommer att fortsätta jobba för dom, säger Monica Andersson Jensen, ordförande i förhandlingsdelegationen i Eskilstuna.
  • -Hyresmarknadskommitténs beslut ligger i linje med vad andra jämförbara allmännyttiga bolag har fått i hyresjustering. Men frågan om den kommunala värdeöverföringen kommer vi att fortsätta att aktivt arbeta för med både lokalt påverkansarbete och i framtida förhandlingar med KFAST. Vi ämnar driva frågan till dess att kommunpolitikerna i Eskilstuna är villiga att ta ett gemensamt ansvar för att säkerställa god förvaltning av bolagets ekonomiska medel, säger Fredrik Malmberg, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

Hyreshöjning om 2,05 % motsvarar en hyreshöjning om 102kr för en lägenhet med en hyra på 5000kr. Hyreshöjningen kommer att träda i kraft från och med första maj och hyreshöjningen kommer inte att belasta hyresgästerna retroaktivt.

Kontaktuppgifter –

Monica Andersson Jensen, ordförande i förhandlingsdelegationen, tel. 073-610 39 03

Fredrik Malmberg, förhandlingsledare, tel. 076-147 03 92

• kfast