Hyresgästföreningen och Idoffs Fastighets AB förliks

Pressmeddelanden   •   Sep 11, 2018 10:00 CEST

Hyresgästföreningen och Idoffs Fastighets AB har ingått en förlikning gällande fastigheten Björnen 19 på Davidshallsgatan 24 i Malmö.

Hyrespodden: Hur hög hyra klarar du?

Blogginlägg   •   Sep 03, 2018 14:00 CEST

Om marknadshyror införs i Sverige kommer hyran höjas rejält för dig som bor i hyresrätt. Vad innebär marknadshyra? Och varför är det så viktigt att behålla dagens hyressättningssystem? Gäst i studion är Martin Hofverberg, chefsekonom på Hyresgästföreningen.

(M) och (L) i Malmö tar avstånd från marknadshyror

Pressmeddelanden   •   Aug 31, 2018 12:36 CEST

Under den politiska debatten arrangerad av Hyresgästföreningen Södra Skåne på Moriskan i Malmö i onsdags meddelade både John Eklöf från Moderaterna och Allan Widman från Liberalerna att de inte vill införa marknadshyra i Malmö. De är nöjda med Malmömodellen. Hyresgästföreningen tackar för deras tydliga besked.

Prata bostadspolitiska frågor med oss!

Blogginlägg   •   Aug 27, 2018 10:00 CEST

När det kommer till långvariga och hållbara lösningar inom bostadspolitiken är framgångsreceptet samarbete. Vi på Hyresgästföreningen har en unik kunskap om vad hyresgäster tycker och tänker och vad de önskar av sitt boende i framtiden. Den kunskapen vill vi gärna dela – så tveka inte att kontakta oss!

Kampanj för rätten till förhandlade hyror

Pressmeddelanden   •   Aug 27, 2018 10:00 CEST

Under två veckor med start idag kampanjar Hyresgästföreningen i hela landet mot marknadshyror och för rätten till förhandlade hyror. I södra Skåne kommer förtroendevalda och anställda prata marknadshyror vid resecenter, på torg och i bostadskvarter i framförallt Malmö och i Lund.

Hur sätts hyrorna? Vi guidar dig!

Blogginlägg   •   Aug 27, 2018 09:00 CEST

Vi på Hyresgästföreningen förhandlar hyran för 90 procent av Sveriges hyresgäster. Vad innebär det i praktiken och hur bestäms det vad som är en rättvis och fungerande hyra, för hyresgäster och hyresvärdar? Läs mer om den svenska modellen på hyresmarknaden!

Låt bostadspolitiken ta plats!

Blogginlägg   •   Aug 27, 2018 08:00 CEST

Välkommen till Hyresgästföreningens nya bostadspolitiska nyhetsbrev! Med de artiklar som ingår i nyhetsbrevet vill vi ge dig fler verktyg och bjuda på vår expertis – läs till exempel om bostadssituationen i Skåne och varför svenska folket väljer billiga hyresrätter som sin allra viktigaste bostadsfråga!

Debatt: Hur hög hyra klarar du?

Pressmeddelanden   •   Aug 24, 2018 11:00 CEST

På onsdag kväll arrangerar Hyresgästföreningen en bostadspolitisk debatt på Moriskan i Malmö Folkets Park. Malmös politiker ställs mot väggen när det gäller bostadsbrist och dyra nybyggen.

Seminarium om marknadshyra och dess konsekvenser på Malmedalens politikervecka

Pressmeddelanden   •   Aug 24, 2018 09:47 CEST

​Martin Hofverberg, Hyresgästföreningens chefsekonom föreläser på lördag 25 augusti, kl 16, på Malmedalen om marknadshyra och hur dess införande kan komma att påverka både individer och samhälle. Med cirka tre miljoner hyresgäster runt om i landet är hyressättning en viktig fråga inför valet eftersom det påverkar väljarnas privatekonomi och hushållens konsumtionsutrymme.

Bygg mer och bygg så vi har råd att bo!

Blogginlägg   •   Aug 20, 2018 16:03 CEST

Två år – det är kötiden du kan förvänta dig om du vill hyra en lägenhet i Trelleborg. Den kötiden kan bli längre om du inte har råd att välja de dyrare, ofta nybyggda, alternativen.

Kontaktpersoner 7 kontaktpersoner

  • Presskontakt
  • Enhetschef Bostadspolitik och kommunikation region södra Skåne
  • Press, bostadspolitik, opinionsbildning och påverkansarbete
  • anopnelzlisa.pgghimglieopsaoonhh@hadyrpaeshxgakxstphfodureinnihlngxvenkb.splevg
  • 010 4592351
  • 070-471 43 08

Jag hjälper dig komma i kontakt med rätt person inom Hyresgästföreningen, södra Skåne.

Jag hjälper dig komma i kontakt med rätt person inom Hyresgästföreningen, södra Skåne.

Om Hyresgästföreningen region södra Skåne

Alla ska ha rätt till en bra bostad

Hyresgästföreningen region södra Skåne förhandlar hyrorna för i princip alla hyresgäster i regionen och erbjuder även juridisk service till våra cirka 41 000 medlemmar. Vi arbetar för att alla ska ha rätt till en bra bostad till rimlig kostnad. Vi ska vara den folkrörelse som garanterar alla hyresgäster inflytande, gemenskap och trygghet i boendet. Regionen omfattar kommunerna Burlöv, Lomma, Lund, Malmö, Simrishamn, Sjöbo, Skurup, Staffanstorp, Svedala, Tomelilla, Trelleborg, Vellinge och Ystad.

Länkar

Koncern