Skip to main content

Taggar

hyresförhandling

hyresjuridik

bostadspolitik

engagemang

om oss

Hyrespodden: Överhyra - så får du tillbaka pengarna

Hyrespodden: Överhyra - så får du tillbaka pengarna

Blogginlägg   •   Aug 02, 2018 10:56 CEST

Hyr du i andra hand och misstänker att du betalar för mycket i hyra? I detta avsnitt får du svar på hur du kan få återbetalning av oskälig hyra.

Hyrespodden: Vanliga sommarfrågor

Hyrespodden: Vanliga sommarfrågor

Blogginlägg   •   Jun 29, 2018 10:51 CEST

Får man ha en uppblåsbar pool på gården i hyreshus? Vad kan man göra åt grannar som festar, röker eller grillar på balkongen? Och hur varmt får det egentligen vara i lägenheten? Josephine och Christian svarar på vanliga sommarfrågor i detta avsnitt av Hyrespodden.

Hyrespodden: Riskerar du att bli sjuk av ditt boende?

Hyrespodden: Riskerar du att bli sjuk av ditt boende?

Blogginlägg   •   Maj 21, 2018 10:48 CEST

Mögel, buller, dålig ventilering eller ohyra? Riskerar du rent av att bli sjuk av ditt boende? Gäst i studion är Erica Krook, miljöinspektör på Miljöförvaltningen.

Varför jobbar Hyresgästföreningen med systematisk hyressättning?

Varför jobbar Hyresgästföreningen med systematisk hyressättning?

Blogginlägg   •   Apr 27, 2018 08:45 CEST

På många orter arbetar Hyresgästföreningen tillsammans med fastighetsägare med systematisk hyressättning. Syftet är att se över hyran för alla lägenheter. Skillnader i lägenhetens storlek, standard och läge innebär att hyrorna skiljer sig åt mellan olika lägenheter.

Hyrespodden: Nedsättning av hyra

Hyrespodden: Nedsättning av hyra

Blogginlägg   •   Apr 06, 2018 10:10 CEST

När har man rätt till hyresnedsättning?

”De politiker som styr Malmö måste satsa på fler studentbostäder till rimliga hyror.”

”De politiker som styr Malmö måste satsa på fler studentbostäder till rimliga hyror.”

Blogginlägg   •   Mar 27, 2018 10:43 CEST

Med dagens höga bostadskostnader riskerar utbildning att bli en dyr affär, skriver Pontus Källström, ordförande för Studentkåren Malmö, och Paola Capdevila, verksamhetsutvecklare på Hyresgästföreningen i södra Skåne.

Hyrespodden: Ohyra i lägenheten

Hyrespodden: Ohyra i lägenheten

Blogginlägg   •   Feb 23, 2018 10:35 CET

Ohyra i lägenheten - vad gör jag? Vägglöss, kackerlackor, silverfiskar... Ohyra och skadedjur är verkligen inget man önskar sig i hemmet. Vad räknas som ohyra och vad kan man göra om man drabbats? Hyrespodden ger svar på dina frågor!

Hyrespodden: Tio tips till dig som söker bostad

Hyrespodden: Tio tips till dig som söker bostad

Blogginlägg   •   Jan 21, 2018 10:31 CET

Gäst i studion: Therese Löfgren, bostadsadministratör på Malmö universitet. Therese delar med sig av sina tips för hur man vässar sina chanser att hitta en hyreslägenhet.

Hyrespodden: Temperatur i lägenheten - var går gränsen?

Hyrespodden: Temperatur i lägenheten - var går gränsen?

Blogginlägg   •   Jan 03, 2018 10:27 CET

Iskallt hemma? Var går gränsen för hur kallt det får vara i en lägenhet? Hur får jag hjälp? I detta avsnittet av Hyrespodden får du svar på dina frågor kring temperatur i lägenheten.

Hyrespodden: Störningar

Hyrespodden: Störningar

Blogginlägg   •   Nov 27, 2017 11:08 CET

Festar dina grannar hela nätterna? Eller bor det en högljudd barnfamilj bredvid? I detta avsnitt av Hyrespodden reder vi ut vad man som hyresgäst kan göra när man är utsatt för olika typer av störningar i sitt boende.

Hyrespodden: Hyresförhandlingar

Hyrespodden: Hyresförhandlingar

Blogginlägg   •   Okt 13, 2017 10:22 CEST

Varför höjs hyrorna? I detta avsnitt av Hyrespodden bjuder vi in Sara Wallmark, förhandlare på Hyresgästföreningen, för att reda ut begreppen.

Välkomna, Lööf och Sjöstedt!

Välkomna, Lööf och Sjöstedt!

Blogginlägg   •   Sep 25, 2017 09:37 CEST

Snart kommer Annie Lööf och Jonas Sjöstedt att tillbringa några dagar i Malmö. I slutet av veckan kommer flera hundra centerpartister att hålla partistämma i Malmö. När helgen närmar sig ansluter Jonas Sjöstedt och ytterligare några hundra politiker från Vänsterpartiet för att genomföra sina kommundagar, också i Malmö.

Hyrespodden: Brister i boendet

Hyrespodden: Brister i boendet

Blogginlägg   •   Sep 05, 2017 10:17 CEST

Trasig spis? Grannar som stör? I detta avsnitt av Hyrespodden reder vi ut vad brister i boendet är och vad du kan göra åt dem.

Hyrespodden: Andrahandsuthyrning

Hyrespodden: Andrahandsuthyrning

Blogginlägg   •   Jul 25, 2017 15:22 CEST

När du hyr ut din hyresrätt i andra hand - vad ska du tänka på?

Systematisk hyressättning ger hyresgästerna rättvisare hyror

Systematisk hyressättning ger hyresgästerna rättvisare hyror

Blogginlägg   •   Apr 19, 2017 11:32 CEST

Systematisk hyressättning eller Malmömodellen - varför det? 2004 var Malmö först ut med en systematisk hyresmodell. Målet var att få hyror som i högre utsträckning skulle vara rättvisa ur hyresgästernas perspektiv.

Fråga din värd innan du renoverar

Fråga din värd innan du renoverar

Blogginlägg   •   Mar 08, 2017 11:16 CET

Det är tillåtet att sätta sin egen prägel på hyresrätten men ett gott råd är att fråga värden först innan du gör några större förändringar. Tänk på att smaken är olika och du kan tvingas att återställa lägenheten till sitt ursprungliga skick när du flyttar.

Svenska modellen ger trygga hem

Svenska modellen ger trygga hem

Blogginlägg   •   Jan 25, 2017 11:00 CET

Den svenska modellen förknippas ofta i debatten med arbetsmarknaden, att fackförening och arbetsgivarorganisation förhandlar löner och andra arbetsvillkor. Men finns den för hyresbostäder? Ja, visst gör den det.

"Det är oerhört lönsamt att äga hyreshus."

"Det är oerhört lönsamt att äga hyreshus."

Blogginlägg   •   Jan 02, 2017 12:52 CET

Susanne Rikardsson, Fastighetsägarna Syds vd, skriver att i år får 38 000 hyresgäster i södra Sverige för första gången stort inflytande över hyrorna för sina egna bostäder (Aktuella frågor 25/12 2016). Det är helt fel.

Culture Casbah – satsningen i sig är viktigare än själva byggnaden

Culture Casbah – satsningen i sig är viktigare än själva byggnaden

Blogginlägg   •   Nov 22, 2016 16:17 CET

Vi är inte naiva. Vi ser att Culture Casbah medför risker. Det skriver Kenneth Gustavsson, ordförande för Hyresgästföreningen i södra Skåne, och Marie Linder, förbundsordförande för Hyresgästföreningen.

Det är som om 30 000 Malmöbor dubbelbeskattas

Det är som om 30 000 Malmöbor dubbelbeskattas

Blogginlägg   •   Nov 10, 2016 16:32 CET

Det är orimligt att hyresgäster i MKB ska betala mer till kommunkassan än andra grupper, skriver Kenneth Gustavsson och Dan Nicander, Hyresgästföreningen.