Skip to main content

Taggar

hyresförhandling

hyresjuridik

bostadspolitik

engagemang

om oss

Hyrespodden: Hur hög hyra klarar du?

Hyrespodden: Hur hög hyra klarar du?

Blogginlägg   •   Sep 03, 2018 14:00 CEST

Om marknadshyror införs i Sverige kommer hyran höjas rejält för dig som bor i hyresrätt. Vad innebär marknadshyra? Och varför är det så viktigt att behålla dagens hyressättningssystem? Gäst i studion är Martin Hofverberg, chefsekonom på Hyresgästföreningen.

Prata bostadspolitiska frågor med oss!

Prata bostadspolitiska frågor med oss!

Blogginlägg   •   Aug 27, 2018 10:00 CEST

När det kommer till långvariga och hållbara lösningar inom bostadspolitiken är framgångsreceptet samarbete. Vi på Hyresgästföreningen har en unik kunskap om vad hyresgäster tycker och tänker och vad de önskar av sitt boende i framtiden. Den kunskapen vill vi gärna dela – så tveka inte att kontakta oss!

Hur sätts hyrorna? Vi guidar dig!

Hur sätts hyrorna? Vi guidar dig!

Blogginlägg   •   Aug 27, 2018 09:00 CEST

Vi på Hyresgästföreningen förhandlar hyran för 90 procent av Sveriges hyresgäster. Vad innebär det i praktiken och hur bestäms det vad som är en rättvis och fungerande hyra, för hyresgäster och hyresvärdar? Läs mer om den svenska modellen på hyresmarknaden!

Låt bostadspolitiken ta plats!

Låt bostadspolitiken ta plats!

Blogginlägg   •   Aug 27, 2018 08:00 CEST

Välkommen till Hyresgästföreningens nya bostadspolitiska nyhetsbrev! Med de artiklar som ingår i nyhetsbrevet vill vi ge dig fler verktyg och bjuda på vår expertis – läs till exempel om bostadssituationen i Skåne och varför svenska folket väljer billiga hyresrätter som sin allra viktigaste bostadsfråga!

Bygg mer och bygg så vi har råd att bo!

Bygg mer och bygg så vi har råd att bo!

Blogginlägg   •   Aug 20, 2018 16:03 CEST

Två år – det är kötiden du kan förvänta dig om du vill hyra en lägenhet i Trelleborg. Den kötiden kan bli längre om du inte har råd att välja de dyrare, ofta nybyggda, alternativen.

Marknadshyror löser inte bostadskrisen

Marknadshyror löser inte bostadskrisen

Blogginlägg   •   Aug 09, 2018 16:11 CEST

När flera partier vill införa fri hyressättning i nyproducerade hyresrätter är det inget annat än ett första steg mot marknadshyror och dyrare hyresrätter. Skulle det bli verklighet skulle det drabba 1,4 miljoner hushåll med tre miljoner hyresgäster över hela landet, även hyresgäster i Skåne.

Hyrespodden: Överhyra - så får du tillbaka pengarna

Hyrespodden: Överhyra - så får du tillbaka pengarna

Blogginlägg   •   Aug 02, 2018 10:56 CEST

Hyr du i andra hand och misstänker att du betalar för mycket i hyra? I detta avsnitt får du svar på hur du kan få återbetalning av oskälig hyra.

Hyrespodden: Vanliga sommarfrågor

Hyrespodden: Vanliga sommarfrågor

Blogginlägg   •   Jun 29, 2018 10:51 CEST

Får man ha en uppblåsbar pool på gården i hyreshus? Vad kan man göra åt grannar som festar, röker eller grillar på balkongen? Och hur varmt får det egentligen vara i lägenheten? Josephine och Christian svarar på vanliga sommarfrågor i detta avsnitt av Hyrespodden.

Man kan inte avstå från att ha en bostad bara för att man inte har råd

Man kan inte avstå från att ha en bostad bara för att man inte har råd

Blogginlägg   •   Jun 12, 2018 16:21 CEST

Vi håller med insändarskribenten om att den nuvarande bostadspolitiken rejält kört i diket, att nytänkande och många nya lägenheter behövs och att detta bara kan åstadkommas genom kloka beslut i riksdagen. Ungefär där slutar dock vår gemensamma syn på bostadspolitiken. Insändarskribenten anser att marknadshyror skulle vara en bra idé för att lösa bostadskrisen – det gör inte vi.

Hyrespodden: Riskerar du att bli sjuk av ditt boende?

Hyrespodden: Riskerar du att bli sjuk av ditt boende?

Blogginlägg   •   Maj 21, 2018 10:48 CEST

Mögel, buller, dålig ventilering eller ohyra? Riskerar du rent av att bli sjuk av ditt boende? Gäst i studion är Erica Krook, miljöinspektör på Miljöförvaltningen.

Malmömodellen är till för att skapa rättvis hyressättning

Malmömodellen är till för att skapa rättvis hyressättning

Blogginlägg   •   Maj 02, 2018 16:30 CEST

Det är angeläget att frågan om hyressättning blir en fråga för alla. Hur hyror sätts och nivåer för detta ska vara känt för alla och envar. Sveriges cirka tre miljoner hyresgäster är direkt berörda. Men bostadshyror och hyressättning är också en fråga för hela samhällsekonomin. Varje procents hyreshöjning urholkar hyresgästernas köpkraft med drygt en miljard kronor.

Varför jobbar Hyresgästföreningen med systematisk hyressättning?

Varför jobbar Hyresgästföreningen med systematisk hyressättning?

Blogginlägg   •   Apr 27, 2018 08:45 CEST

På många orter arbetar Hyresgästföreningen tillsammans med fastighetsägare med systematisk hyressättning. Syftet är att se över hyran för alla lägenheter. Skillnader i lägenhetens storlek, standard och läge innebär att hyrorna skiljer sig åt mellan olika lägenheter.

Hyrespodden: Nedsättning av hyra

Hyrespodden: Nedsättning av hyra

Blogginlägg   •   Apr 06, 2018 10:10 CEST

När har man rätt till hyresnedsättning?

”De politiker som styr Malmö måste satsa på fler studentbostäder till rimliga hyror.”

”De politiker som styr Malmö måste satsa på fler studentbostäder till rimliga hyror.”

Blogginlägg   •   Mar 27, 2018 10:43 CEST

Med dagens höga bostadskostnader riskerar utbildning att bli en dyr affär, skriver Pontus Källström, ordförande för Studentkåren Malmö, och Paola Capdevila, verksamhetsutvecklare på Hyresgästföreningen i södra Skåne.

Hyrespodden: Ohyra i lägenheten

Hyrespodden: Ohyra i lägenheten

Blogginlägg   •   Feb 23, 2018 10:35 CET

Ohyra i lägenheten - vad gör jag? Vägglöss, kackerlackor, silverfiskar... Ohyra och skadedjur är verkligen inget man önskar sig i hemmet. Vad räknas som ohyra och vad kan man göra om man drabbats? Hyrespodden ger svar på dina frågor!

Hyrespodden: Tio tips till dig som söker bostad

Hyrespodden: Tio tips till dig som söker bostad

Blogginlägg   •   Jan 21, 2018 10:31 CET

Gäst i studion: Therese Löfgren, bostadsadministratör på Malmö universitet. Therese delar med sig av sina tips för hur man vässar sina chanser att hitta en hyreslägenhet.

Hyrespodden: Temperatur i lägenheten - var går gränsen?

Hyrespodden: Temperatur i lägenheten - var går gränsen?

Blogginlägg   •   Jan 03, 2018 10:27 CET

Iskallt hemma? Var går gränsen för hur kallt det får vara i en lägenhet? Hur får jag hjälp? I detta avsnittet av Hyrespodden får du svar på dina frågor kring temperatur i lägenheten.

Hyrespodden: Störningar

Hyrespodden: Störningar

Blogginlägg   •   Nov 27, 2017 11:08 CET

Festar dina grannar hela nätterna? Eller bor det en högljudd barnfamilj bredvid? I detta avsnitt av Hyrespodden reder vi ut vad man som hyresgäst kan göra när man är utsatt för olika typer av störningar i sitt boende.

Hyrespodden: Hyresförhandlingar

Hyrespodden: Hyresförhandlingar

Blogginlägg   •   Okt 13, 2017 10:22 CEST

Varför höjs hyrorna? I detta avsnitt av Hyrespodden bjuder vi in Sara Wallmark, förhandlare på Hyresgästföreningen, för att reda ut begreppen.

Välkomna, Lööf och Sjöstedt!

Välkomna, Lööf och Sjöstedt!

Blogginlägg   •   Sep 25, 2017 09:37 CEST

Snart kommer Annie Lööf och Jonas Sjöstedt att tillbringa några dagar i Malmö. I slutet av veckan kommer flera hundra centerpartister att hålla partistämma i Malmö. När helgen närmar sig ansluter Jonas Sjöstedt och ytterligare några hundra politiker från Vänsterpartiet för att genomföra sina kommundagar, också i Malmö.