Skip to main content

Taggar

hyresförhandling

hyresjuridik

bostadspolitik

engagemang

om oss

Hyrespodden: Strandning av hyresförhandlingar – vad gör jag?
Vill du veta mer om den svenska modellen på hyresmarknaden?

Vill du veta mer om den svenska modellen på hyresmarknaden?

Blogginlägg   •   Dec 17, 2018 13:44 CET

Vad innebär systematisk hyressättning? Har min kommun någon modell för hyressättningen? Vad påverkar hyreshöjningarna i mitt område? Vad skiljer bruksvärdessystemet från hyresreglering och marknadshyra? Vi hjälper dig med svaren!

Privatvärdarnas ekonomi – Är det lönsamt att äga och förvalta hyresrätter i södra Skåne?

Privatvärdarnas ekonomi – Är det lönsamt att äga och förvalta hyresrätter i södra Skåne?

Blogginlägg   •   Dec 17, 2018 13:38 CET

I Skåne ägs och förvaltas merparten av alla hyresrätter av privatvärdar. Hur går det för dem ekonomiskt? Vi har granskat 15 hyresvärdar i rapporten “Privatvärdarnas ekonomi”.

Så funkar de årliga hyresförhandlingarna och bruksvärdessystemet!

Så funkar de årliga hyresförhandlingarna och bruksvärdessystemet!

Blogginlägg   •   Dec 17, 2018 12:42 CET

Varför borde du veta mer om hur hyresförhandlingar går till? Därför att det påverkar tre miljoner hyresgäster i Sverige och för att en procent i hyreshöjning motsvarar ungefär en miljard kronor. Förhandlingarnas resultat har stor betydelse för såväl hyresgäster som fastighetsägare – passa på att lära dig mer här!

Oacceptabelt att det finns hemlösa barn i Sverige

Oacceptabelt att det finns hemlösa barn i Sverige

Blogginlägg   •   Dec 05, 2018 15:19 CET

För att stoppa hemlösheten bland barnfamiljer krävs att det byggs fler hyresrätter med rimliga hyror. Den kraftiga ökningen av barn i hemlöshet leder till stora svårigheter att klara av skolan, att ha en meningsfull fritid, att fungera på arbetsmarknaden och detta inverkar negativt på hälsan.

Tycker Fastighetsägarna att de är maktlösa?

Tycker Fastighetsägarna att de är maktlösa?

Blogginlägg   •   Nov 15, 2018 11:54 CET

Sedan i mitten av oktober har Fastighetsägarna Syd jobbat idogt med att på Kvällsposten Debatt ifrågasätta nyttan med sin egen organisation då den skulle vara helt maktlös. De har också ifrågasatt hela hyresförhandlingssystemet trots att det i praktiken har facit på att det fungerat väl i såväl högkonjunktur som lågkonjunktur. Vi vill härmed klargöra några saker.

Hyrespodden: Orolig för att grannen far illa? Tips från Huskurage!

Hyrespodden: Orolig för att grannen far illa? Tips från Huskurage!

Blogginlägg   •   Nov 07, 2018 16:00 CET

Hur ska jag göra om jag misstänker att något inte står rätt till hos grannarna? Få svar från experter i detta avsnitt, som handlar om Huskurage - en modell som används i bostadsområden runt om i landet för att förhindra våld i nära relationer. Gäst i studion Gunilla Flygare, vice VD för LKF, som tillsammans med Hyresgästföreningen arbetar med Huskurage.

Inte en rättighet att höja hyrorna varje år

Inte en rättighet att höja hyrorna varje år

Blogginlägg   •   Nov 02, 2018 11:48 CET

Återigen – sedan 2009 har hyrorna stigit med 26 procent och KPI med 9 procent. Att envist påstå att man inte får kostnadstäckning gör inte det till sanning. Och det är inte bara vi som säger det. Hyreskommissionen konstaterade det i sin rapport.

Nej tack till orimliga hyresjusteringar i Skåne

Nej tack till orimliga hyresjusteringar i Skåne

Blogginlägg   •   Okt 29, 2018 14:59 CET

Nu drar förhandlingarna om 2019 års hyror igång på allvar. Hyresvärdarnas rekordstora vinster och fortsatt låga räntor bör synas i hyresförhandlingarna för 2019 och bör innebära inga eller ytterst små hyresjusteringar. Det är det rimliga, inte de 3–3,5 procent som är den hyreshöjning Fastighetsägarna och SABO vill ha i Skåne.

Lönsamt att äga hyresfastigheter

Lönsamt att äga hyresfastigheter

Blogginlägg   •   Okt 23, 2018 11:39 CEST

Fastighetsägarna Syd skriver i sin debattartikel på Kvällsposten Debatt att Hyresgästföreningen har vetorätt i hyresförhandlingarna och att detta gör att fastighetsägarna inte får tillräckligt med intäkter för att kunna fortsätta att äga fastigheter. Enligt dem skulle det i slutändan leda till stopp för hyresrätter och att samhällsekonomin äventyras.

Hyrespodden: Lägenhetsbyte

Hyrespodden: Lägenhetsbyte

Blogginlägg   •   Okt 08, 2018 15:51 CEST

​Funderar du på att byta lägenhet? Vad krävs för att få hyresvärden att gå med på ett lägenhetsbyte? I avsnittet om lägenhetsbyte får du koll på vad som gäller.

Hyrespodden: Hur hög hyra klarar du?

Hyrespodden: Hur hög hyra klarar du?

Blogginlägg   •   Sep 03, 2018 14:00 CEST

Om marknadshyror införs i Sverige kommer hyran höjas rejält för dig som bor i hyresrätt. Vad innebär marknadshyra? Och varför är det så viktigt att behålla dagens hyressättningssystem? Gäst i studion är Martin Hofverberg, chefsekonom på Hyresgästföreningen.

Prata bostadspolitiska frågor med oss!

Prata bostadspolitiska frågor med oss!

Blogginlägg   •   Aug 27, 2018 10:00 CEST

När det kommer till långvariga och hållbara lösningar inom bostadspolitiken är framgångsreceptet samarbete. Vi på Hyresgästföreningen har en unik kunskap om vad hyresgäster tycker och tänker och vad de önskar av sitt boende i framtiden. Den kunskapen vill vi gärna dela – så tveka inte att kontakta oss!

Hur sätts hyrorna? Vi guidar dig!

Hur sätts hyrorna? Vi guidar dig!

Blogginlägg   •   Aug 27, 2018 09:00 CEST

Vi på Hyresgästföreningen förhandlar hyran för 90 procent av Sveriges hyresgäster. Vad innebär det i praktiken och hur bestäms det vad som är en rättvis och fungerande hyra, för hyresgäster och hyresvärdar? Läs mer om den svenska modellen på hyresmarknaden!

Låt bostadspolitiken ta plats!

Låt bostadspolitiken ta plats!

Blogginlägg   •   Aug 27, 2018 08:00 CEST

Välkommen till Hyresgästföreningens nya bostadspolitiska nyhetsbrev! Med de artiklar som ingår i nyhetsbrevet vill vi ge dig fler verktyg och bjuda på vår expertis – läs till exempel om bostadssituationen i Skåne och varför svenska folket väljer billiga hyresrätter som sin allra viktigaste bostadsfråga!

Bygg mer och bygg så vi har råd att bo!

Bygg mer och bygg så vi har råd att bo!

Blogginlägg   •   Aug 20, 2018 16:03 CEST

Två år – det är kötiden du kan förvänta dig om du vill hyra en lägenhet i Trelleborg. Den kötiden kan bli längre om du inte har råd att välja de dyrare, ofta nybyggda, alternativen.

Marknadshyror löser inte bostadskrisen

Marknadshyror löser inte bostadskrisen

Blogginlägg   •   Aug 09, 2018 16:11 CEST

När flera partier vill införa fri hyressättning i nyproducerade hyresrätter är det inget annat än ett första steg mot marknadshyror och dyrare hyresrätter. Skulle det bli verklighet skulle det drabba 1,4 miljoner hushåll med tre miljoner hyresgäster över hela landet, även hyresgäster i Skåne.

Hyrespodden: Överhyra - så får du tillbaka pengarna

Hyrespodden: Överhyra - så får du tillbaka pengarna

Blogginlägg   •   Aug 02, 2018 10:56 CEST

Hyr du i andra hand och misstänker att du betalar för mycket i hyra? I detta avsnitt får du svar på hur du kan få återbetalning av oskälig hyra.

Hyrespodden: Vanliga sommarfrågor

Hyrespodden: Vanliga sommarfrågor

Blogginlägg   •   Jun 29, 2018 10:51 CEST

Får man ha en uppblåsbar pool på gården i hyreshus? Vad kan man göra åt grannar som festar, röker eller grillar på balkongen? Och hur varmt får det egentligen vara i lägenheten? Josephine och Christian svarar på vanliga sommarfrågor i detta avsnitt av Hyrespodden.

Man kan inte avstå från att ha en bostad bara för att man inte har råd

Man kan inte avstå från att ha en bostad bara för att man inte har råd

Blogginlägg   •   Jun 12, 2018 16:21 CEST

Vi håller med insändarskribenten om att den nuvarande bostadspolitiken rejält kört i diket, att nytänkande och många nya lägenheter behövs och att detta bara kan åstadkommas genom kloka beslut i riksdagen. Ungefär där slutar dock vår gemensamma syn på bostadspolitiken. Insändarskribenten anser att marknadshyror skulle vara en bra idé för att lösa bostadskrisen – det gör inte vi.