Inte en rättighet att höja hyrorna varje år

Återigen – sedan 2009 har hyrorna stigit med 26 procent och KPI med 9 procent. Att envist påstå att man inte får kostnadstäckning gör inte det till sanning. Och det är inte bara vi som säger det. Hyreskommissionen konstaterade det i sin rapport. Det är väl inte mer än rätt att även hyresgästerna ska kunna ta del av goda tider eftersom de kommer att se till så att företagen går runt även i sämre tider. Om inte Fastighetsägarna upptäckt det själva så finns det i princip ingen som säger att det inte är lönsamt att äga hyreshus i Sverige.

Fastighetsägarna har uppenbarligen missförstått vad förhandlingsersättningen innebär. En mycket liten del av varje hyresgästs månadshyra går till Hyresgästföreningen för att vi ska bevaka hyresgästernas intressen, inte för att vi ska gå med på hyresvärdarnas krav. Står en hyresvärd kvar vid ett orimligt krav är det självklart att Hyresgästföreningen inte ska acceptera det. Det är en del av vårt jobb. Att då påstå att Hyresgästföreningen inte ska erhålla det som gör att vi kan upprätthålla det skyddet för hyresgästerna, genom att ha en förhandlingsorganisation, blir helt befängt.

Att utifrån detta dessutom påstå att Hyresgästföreningen har ett veto blir också absurt. 2016 gjorde fastighetsägarna som undersökts i rapporten "Fastighetsägarnas vinster – Är det en bra affär att äga hyreshus?" en rekordvinst på hela 18 471 kronor per år per genomsnittslägenhet. Det är samma år som Fastighetsägarna ansöker om högre hyra för så många lägenheter i Göteborg att det skulle ta 350 år att pröva dem alla. Var är självinsikten? Det finns få tillfällen då inte Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna till slut kommer överens i förhandlingarna. Det är tråkigt att Fastighetsägarna använder dessa undantag för att visa på att förhandlingssystemet inte fungerar. Med tanke på att Fastighetsägarna verkar tro att en förhandling innebär att när de lägger ett bud ska deras motpart acceptera det så tror jag de flesta inser att det inte finns något ”veto”, bara ett tufft motstånd. Kom med rimliga förslag så går förhandlingarna lättare.

Fastighetsägarna har fått för sig att det är en rättighet för dem att höja hyrorna varje år – det är det inte. Det går för att hyresgästerna förstår att det måste göras för att hålla ljuset tänt, värmen på och bostäderna i gott skick. Hyresgästerna kommer alltid se till så att fastighetsägarna har vad de behöver, annars kommer man ju inte längre ha någonstans att bo.

Kenneth Gustavsson
Regionordförande, Hyresgästföreningen region södra Skåne