Viktigt att inte betala bluffakturor

Låt inte oseriösa hyresvärdar skrämma till sig högre hyror. Det uppmanar Joakim Lund, Hyresgästföreningens förhandlingschef i region södra Skåne.

Ibland lyckas inte hyresvärdarna och Hyresgästföreningen komma överens om hur hög en hyra ska få vara. Då kan hyresvärden vända sig till hyresnämnden som får uppdraget att besluta om ny hyra.

Men så gör inte alla. I stället tar vissa fastighetsägare saken i egna händer och skickar blufffakturor med höjda hyror som inte blivit förhandlade.
− Det är inte konstigt att man som hyresgäst helst vill undvika bråk med sin hyresvärd. Men det är viktigt att komma ihåg att i de här fallen är det hyresvärdarna som gör fel, säger Joakim Lund.

På senare år har hyresgäster allt oftare känt sig hotade och lurade att betala nya höjda hyror som varken är förhandlade eller som kommit till efter beslut av hyresnämnden. Det kallas för direktaviserade hyreshöjningar.

Om en hyresvärd väljer att inte vända sig till hyresnämnden utan kräver ny hyra direkt av hyresgästen så är Hyresgästföreningens råd alltid:
– Betala inte den höjda hyran! I stället bör man fortsätta betala den gamla hyran tills man får beskedet att en ny hyra är förhandlad eller att hyresnämnden fattat ett beslut om ny hyra.

– Man kan inte bli uppsagd eller tvingad till högre hyra av sin hyresvärd bara för att man fortsätter betala den gamla hyran, säger Joakim Lund.

Om man som hyresgäst väljer att betalar den nya hyran som hyresvärden direktaviserat utan att den har förhandlats av Hyresgästföreningen riskerar man på längre sikt att förlora möjligheten att hålla hyran på en rimlig nivå. Tillåts oseriösa hyresvärdar att missbruka systemet riskerar vi en framtid där värden kan sätta vilken hyra de vill.
– Som enskild hyresgäst kanske man inte tycker att skillnaden är så stor. Men på sikt försvagar det hyresgästernas inflytande över sitt eget hem. Som hyresgäst är ens starkaste vapen att hålla ihop med andra hyresgäster, säger Joakim Lund.

Så här ska det gå till om man inte kommer överens:

• Om det finns en förhandlingsordning ska värden förhandla om nya hyror med Hyresgästföreningen.
  • Hyresvärden ska motivera varför hyran behöver höjas.
  • Om värden och Hyresgästföreningen av någon anledning inte kan komma överens kan hyresvärden frånträda förhandlingen.
  • Hyresvärden har då möjlighet att vända sig till hyresnämnden.
  • Det blir domstolens sak att fatta ett beslut om ny hyra.
  • Beslutet från hyresnämnden gäller sen som ny hyra tills nästa hyresförhandling är genomförd.
  • Ämnen

• Boendefrågor