Skip to main content

Taggar

hyresförhandling

hyresjuridik

bostadspolitik

engagemang

om oss

Senaste nytt

Hyresgäster har tyckt till om områden i Ystad

Hyresgäster har tyckt till om områden i Ystad

Pressmeddelanden   •   Sep 25, 2018 08:00 CEST

Nu är enkätundersökningen om Ystads bostadsområden genomförd. Undersökningen är en del i arbetet med den nya hyressättningsmodellen för bostadshyror i Ystad – Ystadmodellen. Syftet var att mäta attraktiviteten för olika bostadsområden i Ystad, uppdelade på fem olika områden. Enkäten skickades ut till 3000 hyresgäster i Ystad, varav 55 procent svarade.

Hyresgästföreningen och Idoffs Fastighets AB förliks

Hyresgästföreningen och Idoffs Fastighets AB förliks

Pressmeddelanden   •   Sep 11, 2018 10:00 CEST

Hyresgästföreningen och Idoffs Fastighets AB har ingått en förlikning gällande fastigheten Björnen 19 på Davidshallsgatan 24 i Malmö.

Hyrespodden: Hur hög hyra klarar du?

Hyrespodden: Hur hög hyra klarar du?

Blogginlägg   •   Sep 03, 2018 14:00 CEST

Om marknadshyror införs i Sverige kommer hyran höjas rejält för dig som bor i hyresrätt. Vad innebär marknadshyra? Och varför är det så viktigt att behålla dagens hyressättningssystem? Gäst i studion är Martin Hofverberg, chefsekonom på Hyresgästföreningen.

(M) och (L) i Malmö tar avstånd från marknadshyror

(M) och (L) i Malmö tar avstånd från marknadshyror

Pressmeddelanden   •   Aug 31, 2018 12:36 CEST

Under den politiska debatten arrangerad av Hyresgästföreningen Södra Skåne på Moriskan i Malmö i onsdags meddelade både John Eklöf från Moderaterna och Allan Widman från Liberalerna att de inte vill införa marknadshyra i Malmö. De är nöjda med Malmömodellen. Hyresgästföreningen tackar för deras tydliga besked.

Kampanj för rätten till förhandlade hyror

Kampanj för rätten till förhandlade hyror

Pressmeddelanden   •   Aug 27, 2018 10:00 CEST

Under två veckor med start idag kampanjar Hyresgästföreningen i hela landet mot marknadshyror och för rätten till förhandlade hyror. I södra Skåne kommer förtroendevalda och anställda prata marknadshyror vid resecenter, på torg och i bostadskvarter i framförallt Malmö och i Lund.

Prata bostadspolitiska frågor med oss!

Prata bostadspolitiska frågor med oss!

Blogginlägg   •   Aug 27, 2018 10:00 CEST

När det kommer till långvariga och hållbara lösningar inom bostadspolitiken är framgångsreceptet samarbete. Vi på Hyresgästföreningen har en unik kunskap om vad hyresgäster tycker och tänker och vad de önskar av sitt boende i framtiden. Den kunskapen vill vi gärna dela – så tveka inte att kontakta oss!

Hur sätts hyrorna? Vi guidar dig!

Hur sätts hyrorna? Vi guidar dig!

Blogginlägg   •   Aug 27, 2018 09:00 CEST

Vi på Hyresgästföreningen förhandlar hyran för 90 procent av Sveriges hyresgäster. Vad innebär det i praktiken och hur bestäms det vad som är en rättvis och fungerande hyra, för hyresgäster och hyresvärdar? Läs mer om den svenska modellen på hyresmarknaden!

Låt bostadspolitiken ta plats!

Låt bostadspolitiken ta plats!

Blogginlägg   •   Aug 27, 2018 08:00 CEST

Välkommen till Hyresgästföreningens nya bostadspolitiska nyhetsbrev! Med de artiklar som ingår i nyhetsbrevet vill vi ge dig fler verktyg och bjuda på vår expertis – läs till exempel om bostadssituationen i Skåne och varför svenska folket väljer billiga hyresrätter som sin allra viktigaste bostadsfråga!

Debatt: Hur hög hyra klarar du?

Debatt: Hur hög hyra klarar du?

Pressmeddelanden   •   Aug 24, 2018 11:00 CEST

På onsdag kväll arrangerar Hyresgästföreningen en bostadspolitisk debatt på Moriskan i Malmö Folkets Park. Malmös politiker ställs mot väggen när det gäller bostadsbrist och dyra nybyggen.

Seminarium om marknadshyra och dess konsekvenser på Malmedalens politikervecka

Seminarium om marknadshyra och dess konsekvenser på Malmedalens politikervecka

Pressmeddelanden   •   Aug 24, 2018 09:47 CEST

​Martin Hofverberg, Hyresgästföreningens chefsekonom föreläser på lördag 25 augusti, kl 16, på Malmedalen om marknadshyra och hur dess införande kan komma att påverka både individer och samhälle. Med cirka tre miljoner hyresgäster runt om i landet är hyressättning en viktig fråga inför valet eftersom det påverkar väljarnas privatekonomi och hushållens konsumtionsutrymme.

Bygg mer och bygg så vi har råd att bo!

Bygg mer och bygg så vi har råd att bo!

Blogginlägg   •   Aug 20, 2018 16:03 CEST

Två år – det är kötiden du kan förvänta dig om du vill hyra en lägenhet i Trelleborg. Den kötiden kan bli längre om du inte har råd att välja de dyrare, ofta nybyggda, alternativen.

Debatt: Allas rätt till en bra bostad

Debatt: Allas rätt till en bra bostad

Pressmeddelanden   •   Aug 17, 2018 08:00 CEST

På tisdag kväll arrangerar Hyresgästföreningen i Skurup en bostadspolitisk debatt i Folkets Park. Frågorna kommer att handla om hur partierna kan skynda på utvecklingen när det gäller att bygga hyresrätter och partiernas syn på marknadshyror.

Marknadshyror löser inte bostadskrisen

Marknadshyror löser inte bostadskrisen

Blogginlägg   •   Aug 09, 2018 16:11 CEST

När flera partier vill införa fri hyressättning i nyproducerade hyresrätter är det inget annat än ett första steg mot marknadshyror och dyrare hyresrätter. Skulle det bli verklighet skulle det drabba 1,4 miljoner hushåll med tre miljoner hyresgäster över hela landet, även hyresgäster i Skåne.

Hyrespodden: Överhyra - så får du tillbaka pengarna

Hyrespodden: Överhyra - så får du tillbaka pengarna

Blogginlägg   •   Aug 02, 2018 10:56 CEST

Hyr du i andra hand och misstänker att du betalar för mycket i hyra? I detta avsnitt får du svar på hur du kan få återbetalning av oskälig hyra.

Hyrespodden: Vanliga sommarfrågor

Hyrespodden: Vanliga sommarfrågor

Blogginlägg   •   Jun 29, 2018 10:51 CEST

Får man ha en uppblåsbar pool på gården i hyreshus? Vad kan man göra åt grannar som festar, röker eller grillar på balkongen? Och hur varmt får det egentligen vara i lägenheten? Josephine och Christian svarar på vanliga sommarfrågor i detta avsnitt av Hyrespodden.

Seminarium i Almedalen: Går det att bygga i C-lägen?

Seminarium i Almedalen: Går det att bygga i C-lägen?

Pressmeddelanden   •   Jun 28, 2018 12:49 CEST

Vad behövs för att kunna bygga lägenheter som folk har råd att efterfråga? Vilken roll har olika aktörer i detta sammanhang? Ett nytt samarbete i Malmö mellan Hyresgästföreningen, konsultföretaget Prolog, White Arkitekter, Byggnadsfirman Otto Magnusson, samt bostadsbolagen Lifra och Trianon tar fram arbetssätt för att möta Malmös bostadsbrist och presenterar sina erfarenheter under Almedalen.

Hyresgästföreningen bjuder in till ”Hem till oss”

Hyresgästföreningen bjuder in till ”Hem till oss”

Pressmeddelanden   •   Jun 14, 2018 10:00 CEST

Hyresgästföreningen bjuder in till ”Hem till oss” – ett evenemang för hela familjen på Gustav Adolfs torg i Malmö!

Man kan inte avstå från att ha en bostad bara för att man inte har råd

Man kan inte avstå från att ha en bostad bara för att man inte har råd

Blogginlägg   •   Jun 12, 2018 16:21 CEST

Vi håller med insändarskribenten om att den nuvarande bostadspolitiken rejält kört i diket, att nytänkande och många nya lägenheter behövs och att detta bara kan åstadkommas genom kloka beslut i riksdagen. Ungefär där slutar dock vår gemensamma syn på bostadspolitiken. Insändarskribenten anser att marknadshyror skulle vara en bra idé för att lösa bostadskrisen – det gör inte vi.

Hyrespodden: Riskerar du att bli sjuk av ditt boende?

Hyrespodden: Riskerar du att bli sjuk av ditt boende?

Blogginlägg   •   Maj 21, 2018 10:48 CEST

Mögel, buller, dålig ventilering eller ohyra? Riskerar du rent av att bli sjuk av ditt boende? Gäst i studion är Erica Krook, miljöinspektör på Miljöförvaltningen.

Tillsammans för 1000 nya  ungdomsbostäder i Malmö

Tillsammans för 1000 nya ungdomsbostäder i Malmö

Pressmeddelanden   •   Maj 09, 2018 12:00 CEST

Hyresgästföreningen region södra Skåne har initierat ett nytt samarbete med aktörer inom samhälls- och bostadsbyggande i Malmö. Syftet är att aktivt bemöta bostadsbristen i Malmö och tillsammans skapa nya innova-tiva lösningar för ett mer ekonomiskt, ekologiskt och hållbart samhälle.