Skip to main content

Taggar

hyresförhandling

hyresjuridik

bostadspolitik

engagemang

om oss

Senaste nytt

Österlenhem vill ha en hög hyreshöjning

Österlenhem vill ha en hög hyreshöjning

Pressmeddelanden   •   Dec 14, 2018 11:00 CET

Österlenhem vill höja hyrorna för sina hyresgäster med 3 procent från den 1 april 2019.

Nya hyror klara hos Simrishamnsbostäder

Nya hyror klara hos Simrishamnsbostäder

Pressmeddelanden   •   Dec 14, 2018 11:00 CET

Hyresförhandlingen mellan Hyresgästföreningen och Simrishamnsbostäder är klar. Resultatet blev en hyreshöjning på 1,5 procent från den 1 januari 2019.

Trelleborgshems hyresgäster riskerar betala för annan kommunal verksamhet

Trelleborgshems hyresgäster riskerar betala för annan kommunal verksamhet

Pressmeddelanden   •   Dec 13, 2018 11:00 CET

På måndag den 17 december kommer Trelleborgs kommunfullmäktige att fatta beslut om att föra över Trelleborgshem AB till kommunkoncernen Trelleborgs Rådhus AB. Hyresgästföreningen är kritisk till att bostadsbolaget ska ingå i kommunkoncernen.

Hyresgästföreningen protesterar mot vinstuttag från LKF

Hyresgästföreningen protesterar mot vinstuttag från LKF

Pressmeddelanden   •   Nov 28, 2018 10:00 CET

Lunds kommun planerar att ta ut 20 miljoner från LKF och föra över till komm-nal verksamhet. Hyresgästföreningen tycker denna dubbelbeskattning av hyresgästerna är fel och ordnar därför en protest innan kommunfullmäktige sammanträder och tar beslut 29 november.

20 procent i vinst per hyreskrona för Skånes privatvärdar

20 procent i vinst per hyreskrona för Skånes privatvärdar

Pressmeddelanden   •   Nov 16, 2018 11:56 CET

Hyresgästföreningens rapport om Skånes privatvärdar släpps för 12:e året i rad och resultatet visar att det är en bra investering att äga och förvalta hyresfastigheter i regionen. Vinsten ligger i snitt på 20 procent per hyreskrona. Den hyresvärd som tjänar mest har en vinst på 47,1 procent per hyreskrona. Det motsvarar en vinst på 39 862 kronor per år för en lägenhet med 3 rum och kök i Malmö.

TrelleborgsHem vill höja hyran för sina hyresgäster

TrelleborgsHem vill höja hyran för sina hyresgäster

Pressmeddelanden   •   Nov 16, 2018 10:00 CET

TrelleborgsHem vill höja hyrorna för sina hyresgäster med 3,66 procent. Bolaget vill att höjningen ska gälla från den 1 januari 2019.

Burlövs Bostäder vill höja hyrorna

Burlövs Bostäder vill höja hyrorna

Pressmeddelanden   •   Nov 12, 2018 11:00 CET

​Burlövs Bostäder vill höja hyrorna för sina 2500 hyresgäster och har lämnat in ett krav på 3 procent från den 1 februari 2019.

Simrishamns Bostäder vill höja hyran

Simrishamns Bostäder vill höja hyran

Pressmeddelanden   •   Nov 08, 2018 13:00 CET

Simrishamns Bostäder har lämnat in ett krav på höjd hyra för 2019. De vill höja hyrorna för sina hyresgäster med 2,68 procent från den 1 januari 2019.

Hyrespodden: Orolig för att grannen far illa? Tips från Huskurage!

Hyrespodden: Orolig för att grannen far illa? Tips från Huskurage!

Blogginlägg   •   Nov 07, 2018 16:00 CET

Hur ska jag göra om jag misstänker att något inte står rätt till hos grannarna? Få svar från experter i detta avsnitt, som handlar om Huskurage - en modell som används i bostadsområden runt om i landet för att förhindra våld i nära relationer. Gäst i studion Gunilla Flygare, vice VD för LKF, som tillsammans med Hyresgästföreningen arbetar med Huskurage.

Högt yrkande från Svedalahem

Högt yrkande från Svedalahem

Pressmeddelanden   •   Okt 23, 2018 11:00 CEST

Svedalahem vill höja hyrorna för sina hyresgäster med 38 kronor per kvadratmeter från årsskiftet. Omvandlat till procent skulle det innebära cirka 3,5 procent.

Höga hyreskrav från fastighetsägare i södra Skåne

Höga hyreskrav från fastighetsägare i södra Skåne

Pressmeddelanden   •   Okt 19, 2018 10:00 CEST

Nu har hyresförhandlingarna i södra Skåne startat. Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag (SABO) och Fastighetsägarna Syd, som representerar en del av de privata fastighetsägarna, har i ett gemensamt uttalande gått ut med att en generell hyreshöjning på 3–4 procent i hela landet är rimlig under 2019. I Skåne skulle de vilja se en höjning på 3–3,5 procent.

Hyrespodden: Lägenhetsbyte

Hyrespodden: Lägenhetsbyte

Blogginlägg   •   Okt 08, 2018 15:51 CEST

​Funderar du på att byta lägenhet? Vad krävs för att få hyresvärden att gå med på ett lägenhetsbyte? I avsnittet om lägenhetsbyte får du koll på vad som gäller.

Hyresgäster har tyckt till om områden i Ystad

Hyresgäster har tyckt till om områden i Ystad

Pressmeddelanden   •   Sep 25, 2018 08:00 CEST

Nu är enkätundersökningen om Ystads bostadsområden genomförd. Undersökningen är en del i arbetet med den nya hyressättningsmodellen för bostadshyror i Ystad – Ystadmodellen. Syftet var att mäta attraktiviteten för olika bostadsområden i Ystad, uppdelade på fem olika områden. Enkäten skickades ut till 3000 hyresgäster i Ystad, varav 55 procent svarade.

Hyresgästföreningen och Idoffs Fastighets AB förliks

Hyresgästföreningen och Idoffs Fastighets AB förliks

Pressmeddelanden   •   Sep 11, 2018 10:00 CEST

Hyresgästföreningen och Idoffs Fastighets AB har ingått en förlikning gällande fastigheten Björnen 19 på Davidshallsgatan 24 i Malmö.

Hyrespodden: Hur hög hyra klarar du?

Hyrespodden: Hur hög hyra klarar du?

Blogginlägg   •   Sep 03, 2018 14:00 CEST

Om marknadshyror införs i Sverige kommer hyran höjas rejält för dig som bor i hyresrätt. Vad innebär marknadshyra? Och varför är det så viktigt att behålla dagens hyressättningssystem? Gäst i studion är Martin Hofverberg, chefsekonom på Hyresgästföreningen.

(M) och (L) i Malmö tar avstånd från marknadshyror

(M) och (L) i Malmö tar avstånd från marknadshyror

Pressmeddelanden   •   Aug 31, 2018 12:36 CEST

Under den politiska debatten arrangerad av Hyresgästföreningen Södra Skåne på Moriskan i Malmö i onsdags meddelade både John Eklöf från Moderaterna och Allan Widman från Liberalerna att de inte vill införa marknadshyra i Malmö. De är nöjda med Malmömodellen. Hyresgästföreningen tackar för deras tydliga besked.

Kampanj för rätten till förhandlade hyror

Kampanj för rätten till förhandlade hyror

Pressmeddelanden   •   Aug 27, 2018 10:00 CEST

Under två veckor med start idag kampanjar Hyresgästföreningen i hela landet mot marknadshyror och för rätten till förhandlade hyror. I södra Skåne kommer förtroendevalda och anställda prata marknadshyror vid resecenter, på torg och i bostadskvarter i framförallt Malmö och i Lund.

Prata bostadspolitiska frågor med oss!

Prata bostadspolitiska frågor med oss!

Blogginlägg   •   Aug 27, 2018 10:00 CEST

När det kommer till långvariga och hållbara lösningar inom bostadspolitiken är framgångsreceptet samarbete. Vi på Hyresgästföreningen har en unik kunskap om vad hyresgäster tycker och tänker och vad de önskar av sitt boende i framtiden. Den kunskapen vill vi gärna dela – så tveka inte att kontakta oss!

Hur sätts hyrorna? Vi guidar dig!

Hur sätts hyrorna? Vi guidar dig!

Blogginlägg   •   Aug 27, 2018 09:00 CEST

Vi på Hyresgästföreningen förhandlar hyran för 90 procent av Sveriges hyresgäster. Vad innebär det i praktiken och hur bestäms det vad som är en rättvis och fungerande hyra, för hyresgäster och hyresvärdar? Läs mer om den svenska modellen på hyresmarknaden!

Låt bostadspolitiken ta plats!

Låt bostadspolitiken ta plats!

Blogginlägg   •   Aug 27, 2018 08:00 CEST

Välkommen till Hyresgästföreningens nya bostadspolitiska nyhetsbrev! Med de artiklar som ingår i nyhetsbrevet vill vi ge dig fler verktyg och bjuda på vår expertis – läs till exempel om bostadssituationen i Skåne och varför svenska folket väljer billiga hyresrätter som sin allra viktigaste bostadsfråga!