Skip to main content

Taggar

hyresförhandling

hyresjuridik

bostadspolitik

engagemang

om oss

Senaste nytt

Skurupshem höjer hyrorna för sina hyresgäster

Skurupshem höjer hyrorna för sina hyresgäster

Pressmeddelanden   •   Mar 15, 2019 11:00 CET

Nu är förhandlingarna mellan Hyresförhandlingen och Skurupshem klara. Resultatet blev en hyreshöjning på 1,6 procent från den 1 april 2019.

Höjda hyror för hyresgäster hos MKB

Höjda hyror för hyresgäster hos MKB

Pressmeddelanden   •   Mar 14, 2019 11:00 CET

Hyresförhandlingen mellan Hyresgästföreningen och MKB är klar. Resultatet blev en hyreshöjning på 1,75 procent från den 1 april 2019.

Hyresgästföreningen kritisk till vinstuttag på 133 miljoner från MKB

Hyresgästföreningen kritisk till vinstuttag på 133 miljoner från MKB

Pressmeddelanden   •   Mar 06, 2019 09:30 CET

Koncernbolaget Malmö Stadshus AB har beslutat att göra ett vinstuttag på 133 miljoner från MKB i samband med MKBs bolagsstämma. Det innebär att varje hushåll som bor i lägenhet hos MKB bidrar med närmare 6000 kronor extra till Malmö stad i år.

Inför en bostadsgaranti för studenter

Inför en bostadsgaranti för studenter

Blogginlägg   •   Feb 25, 2019 09:00 CET

Skurupshem vill höja hyran för sina hyresgäster

Skurupshem vill höja hyran för sina hyresgäster

Pressmeddelanden   •   Feb 18, 2019 11:00 CET

Skurupshem vill höja hyrorna för sina hyresgäster med 3,5 procent. Bolaget vill att höjningen ska gälla från den 1 april 2019.

Hyrespodden: Så påverkas din hyra av den nya bostadspolitiken

Hyrespodden: Så påverkas din hyra av den nya bostadspolitiken

Blogginlägg   •   Feb 15, 2019 11:06 CET

Den nya regeringens bostadspolitik väcker oro hos landets hyresgäster. Många medlemmar hör av sig till Hyresgästföreningen och undrar hur deras hyra kommer att påverkas. Jonas Nygren, förbundschef för Hyresgästföreningen, gästar studion och ger sin syn på den nya partiöverenskommelsen om fri hyressättning i nybyggnation.

Höjda hyror för hushåll hos Österlenhem

Höjda hyror för hushåll hos Österlenhem

Pressmeddelanden   •   Feb 11, 2019 11:00 CET

Hyresgästföreningen och Österlenhem har avslutat hyresförhandlingarna. Resultatet blev en hyreshöjning på 1,8 procent från den 1 april 2019 som berör cirka 600 hushåll. Österlenhem begärde från början 3 procent i hyreshöjning.

Över 1,1 miljoner kronor tillbaka till medlemmarna tack vare juridiskt stöd

Över 1,1 miljoner kronor tillbaka till medlemmarna tack vare juridiskt stöd

Nyheter   •   Feb 07, 2019 10:11 CET

En viktig del av medlemskapet i Hyresgästföreningen är möjligheten att få juridiskt stöd. Det kan handla om att få hjälp när värden tagit ut överhyra eller om det finns brister i boendet. Eller om det mest grundläggande – att man får behålla sitt hem.

Höjda hyror för hyresgäster hos Vellingebostäder

Höjda hyror för hyresgäster hos Vellingebostäder

Pressmeddelanden   •   Feb 06, 2019 11:00 CET

Hyresförhandlingen mellan Hyresgästföreningen och Vellingebostäder är klar. Resultatet blev en hyreshöjning på 1,68 procent från den 1 februari 2019.

Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna Syd är överens om nya hyror i Malmö

Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna Syd är överens om nya hyror i Malmö

Pressmeddelanden   •   Feb 01, 2019 11:00 CET

Hyresförhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna Syd är klara. Överenskommelsen berör cirka 18 000 av hushållen hos privata hyresvärdar i Malmö.

Hyresgästföreningen protesterar mot utförsäljningen av Skurupshems lägenheter

Hyresgästföreningen protesterar mot utförsäljningen av Skurupshems lägenheter

Pressmeddelanden   •   Jan 30, 2019 15:30 CET

Skurups kommunstyrelse har sagt ja till att beslutet om utförsäljningen av lägenheter för 250 miljoner hos Skurupshem tas upp i kommunfullmäktig den 25 februari. Hyresgästföreningen är kritisk och kommer att protestera mot utförsäljningen genom att mobilisera medlemmar och hyresgäster för att påverka politikerna.

Sjöbohems hyresgäster får höjd hyra

Sjöbohems hyresgäster får höjd hyra

Pressmeddelanden   •   Jan 17, 2019 09:00 CET

Nu har Hyresgästföreningen och Sjöbohem avslutat förhandlingarna om 2019 års hyra. Resultatet blev en hyreshöjning på 1,7 procent från den 1 februari 2019.

Hyrespodden: Strandning av hyresförhandlingar – vad gör jag?

Hyrespodden: Strandning av hyresförhandlingar – vad gör jag?

Blogginlägg   •   Jan 14, 2019 15:01 CET

Vad ska man som hyresgäst göra när hyresförhandlingarna strandat? Ska man betala den aviserade hyran? Kan man bli uppsagd om man inte betalar den hyran som hyresvärden aviserar? Lyssna på avsnittet om strandning och få svar på vanliga medlemsfrågor!

Höjda hyror för hyresgäster hos LKF

Pressmeddelanden   •   Jan 10, 2019 11:00 CET

Hyresförhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och LKF har avslutats. Resultatet blev en tvåårsuppgörelse som innebär en hyreshöjning på 1,74 procent från den 1 februari 2019 och en höjning på 2,0 procent från den 1 januari 2020.

Höjda hyror hos Burlövs Bostäder

Höjda hyror hos Burlövs Bostäder

Pressmeddelanden   •   Jan 03, 2019 11:00 CET

Hyresförhandlingen mellan Hyresgästföreningen och Burlövs Bostäder är klar. Resultatet blev en hyreshöjning på 1,49 procent från den 1 februari 2019.

MKB vill höja hyran från den 1 april

MKB vill höja hyran från den 1 april

Pressmeddelanden   •   Dec 20, 2018 11:00 CET

MKB vill höja hyran för sina drygt 23 000 hyresgäster från den 1 april 2019.

Ramöverenskommelser klara med flera privata hyresvärdar på Österlen

Ramöverenskommelser klara med flera privata hyresvärdar på Österlen

Pressmeddelanden   •   Dec 18, 2018 11:00 CET

Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna har kommit överens om nya hyror hos flera privata hyresvärdar i Tomelilla, Sjöbo och Simrishamn.

Vill du veta mer om den svenska modellen på hyresmarknaden?

Vill du veta mer om den svenska modellen på hyresmarknaden?

Blogginlägg   •   Dec 17, 2018 13:44 CET

Vad innebär systematisk hyressättning? Har min kommun någon modell för hyressättningen? Vad påverkar hyreshöjningarna i mitt område? Vad skiljer bruksvärdessystemet från hyresreglering och marknadshyra? Vi hjälper dig med svaren!

Privatvärdarnas ekonomi – Är det lönsamt att äga och förvalta hyresrätter i södra Skåne?

Privatvärdarnas ekonomi – Är det lönsamt att äga och förvalta hyresrätter i södra Skåne?

Blogginlägg   •   Dec 17, 2018 13:38 CET

I Skåne ägs och förvaltas merparten av alla hyresrätter av privatvärdar. Hur går det för dem ekonomiskt? Vi har granskat 15 hyresvärdar i rapporten “Privatvärdarnas ekonomi”.

Så funkar de årliga hyresförhandlingarna och bruksvärdessystemet!

Så funkar de årliga hyresförhandlingarna och bruksvärdessystemet!

Blogginlägg   •   Dec 17, 2018 12:42 CET

Varför borde du veta mer om hur hyresförhandlingar går till? Därför att det påverkar tre miljoner hyresgäster i Sverige och för att en procent i hyreshöjning motsvarar ungefär en miljard kronor. Förhandlingarnas resultat har stor betydelse för såväl hyresgäster som fastighetsägare – passa på att lära dig mer här!