Vi ska betyda mer för fler

Som en av Sveriges starkaste folkrörelser med mer än en halv miljon medlemmar och drygt 10 000 förtroendevalda över hela Sverige är det självklart för Hyresgästföreningen att jobba aktivt med integration i landets bostadsområden. Att få känna sig välkommen och uppleva att man kan bidra och vara en del av en gemenskap är avgörande för god integration. Hyresgästföreningen vill och ska vara en resurs och jobba aktivt för att välkomna de som flytt från krig och oroshärdar till Sverige.

Hyresgästföreningen har avsatt två miljoner kronor till lokala projekt som ska ta vara på kraften som finns hos de nya som kommer. Pengarna kommer kunna sökas för olika verksamheter som syftar till ökad integration.

Detta kommer att bidra till att stärka vår organisation och det möjliggör för oss att ta vara på de erfarenheter och kunskaper som de som flytt till Sverige bär med sig.

Integration är inte en ensidig process utan handlar om att bygga ett inkluderande samhälle. Den ökande migrationen till Sverige understryker också det stora behovet av att bygga fler hyresrätter med rimliga hyror.

Inom vår verksamhet hoppas jag att 2016 ska bli ett år då vi lyckas motivera ännu fler att bli aktiva och göra skillnad och förbättra boendet för sig själv men också tillsammans med sina grannar och andra hyresgäster.

Jag hoppas att vi framöver ska bli ännu bättre på att engagera förtroendevalda som avspeglar hela vår medlemskår. Det gäller både ålder, kön och etnicitet men lika mycket olika erfarenheter och kompetenser. En sak är säker: Alla behövs och är viktiga i Hyresgästföreningen.

Vi behöver våra trogna och erfarna stammisar, men vi behöver också bli fler. Jag skulle vilja jämföra vår förening med ett fotbollslag!

Hyresgästföreningen behöver alla spelare, en tuff mittback, en utmärkt målvakt, snabbfotade mittfältare som visar vägen och några kreativa lirare som kickar bollen i mål.

Kort sagt − vi behöver personer med olika kompetens som samverkar. Med stor sannolikhet behöver vi dig.

Det är tillsammans som vi kan fortsätta vara starka och betyda mer för fler!

Kenneth Gustavsson
Regionordförande