AF Bostäder höjer hyrorna med 1,4 procent från den 1 januari 2012

Pressmeddelande   •   Nov 18, 2011 11:00 CET

Hyresförhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och AF Bostäder är nu klara. Resultatet är en hyreshöjning med 1,4 procent från den 1 januari 2012.
– Det är en rimlig höjning om man ser till de beräknade kostnadsökningarna för nästa år, menar Petter Ek, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

Anledningen till att hyrorna höjs är bland annat ökade taxekostnader, så som värme, vatten och el.
– Det handlar om allmänna kostnadsökningar vilket tyvärr påverkar hyrorna, säger Petter Ek.

I januari 2012 inviger AF Bostäder 77 nya studentbostäder i Lund och under året planerar stiftelsen för ytterligare nyproduktion.

– Vi vill att AFB har en stabil ekonomi för att möjliggöra nyproduktionen.

Det är bra att AF Bostäder tar ansvar för att hyrorna hålls på en rimlig nivå med tanke på att deras hyresgäster är studenter med begränsade medel, avslutar Petter Ek.

Petter Ek, förhandlingsledare, 040-17 43 63
Mikael Grönvall, biträdande förhandlare, 040-17 43 68
Åsa Cullborn, kommunikationschef, 040-17 43 46

Hyresgästföreningen region södra Skåne förhandlar hyrorna för i princip alla hyresgäster i regionen och erbjuder dessutom juridisk service till våra ca 40 000 medlemmar. Vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Regionen omfattar kommunerna Burlöv, Lomma, Lund, Malmö, Simrishamn, Sjöbo, Skurup, Staffanstorp, Svedala, Tomelilla, Trelleborg, Vellinge och Ystad.