Allmännytta och privatvärdar vill höja hyran i Sjöbo

Sjöbohem och de privata hyresvärdar som företräds av Fastighetsägarna Syd har begärt förhandling om nästa års hyror. Sjöbohem vill höja hyran med 2,75 procent och de privata värdarna med 2,9 procent.

– Innan vi påbörjar förhandlingen kommer vi att analysera det ekonomiska underlaget från Sjöbohem. Vi kommer också att begära ett underlag från Fastighetsägarna, säger Thomas Lindgren som är Hyresgästföreningens förhandlingsledare för Sjöbo.

Både allmännyttan och de privata hyresvärdar som företräds av branchorganisationen, Fastighetsägarna, vill genomföra hyreshöjningar från första januari nästa år.

– En av faktorerna som kommer att vägas in vid årets hyresförhandling
med Sjöbohem är en långvarig brist på underhåll, säger förhandlaren, Thomas Lindgren.

Thomas Lindgren,
förhandlingsledare, 040-17 43 42