Det är lönsamt att äga och förvalta bostadsfastigheter

Fastighetsägare och deras branschorganisation Fastighetsägarna i Sverige, framför ofta att det inte skulle vara lönsamt att äga och förvalta bostadsfastigheter. Hyresgästföreningens rapport för 2009 visar på motsatsen.

Sedan 2006, i såväl låg- som högkonjunktur, visar Hyresgästföreningens undersökningar att det är lönsamt att äga och förvalta bostadsfastigheter i södra Skåne. Under 2009 uppgick den genomsnittliga vinsten per hyreskrona till 9,4%. Direktavkastningen var i genomsnitt 5,8%, väsentligt högre än bankernas utlåningsränta.

– Det är viktigt att det kommer till allmän kännedom hur det står till på bostadsmarknaden. I dessa tider när fastighetsägare kräver höjda hyror inför nästa år ska ingen förledas tro att ägande och förvaltning av bostadsfastigheter är en verksamhet som inte går ihop, säger Bo Nilsson, regionordförande.

– När vi hör påståenden från fastighetsägare och deras organisation om att det inte skulle vara lönsamt att äga och förvalta bostadsfastigheter är det förstås rimligt att syna dom. För Hyresgästföreningen har det hela tiden varit uppenbart att ägande och förvaltning av bostadsfastigheter är en lönsam affär. Utredningen ger nu detta svart på vitt, säger Anneli Philipson, bostadspolitisk utredare.

Läs hela rapporten här

Bo Nilsson, ordförande Hyresgästföreningen södra Skåne, 0704-71 43 04
Anneli Philipson, bostadspolitisk utredare, 040-17 43 48

Hyresgästföreningen region södra Skåne förhandlar hyrorna för i princip alla hyresgäster i regionen och erbjuder dessutom juridisk service till våra 38 000 medlemmar. Vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Regionen omfattar kommunerna Burlöv, Lomma, Lund, Malmö, Simrishamn, Sjöbo, Skurup, Staffanstorp, Svedala, Tomelilla, Trelleborg, Vellinge och Ystad.