Ett växande Skåne förutsätter fler hyresrätter!

Pressmeddelande  •  2011-11-22 14:51 CET

På Hyresgästföreningen region södra Skånes höstfullmäktige den 21 november antogs ett uttalande om att fler hyresrätter behöver byggas.
– Vi har inte tid att vänta längre. Det krävs en politik för fler bostäder och rättvisa boendevillkor, säger Bo Nilsson, ordförande Hyresgästföreningen region södra Skåne.
Nedan finns uttalandet i sin helhet.

Ett växande Skåne förutsätter fler hyresrätter!

Vårt Skåne är expansivt. Forskningsanläggningarna ESS och Max IV i Lund står för dörren. De många ungdomarna, födda på 90-talet, kommer nu i rask takt och söker egen bostad. Alla prognoser visar att vi den närmaste framtiden blir allt fler skåningar som efterfrågar en bostad.

Samtidigt är bristen på bostäder skriande, framför allt bristen på hyresrätter till rimliga kostnader. I Malmö tar det i genomsnitt 2,5 år att få en etta eller tvåa med en hyra på max 5 000 kr per månad.

Hyresgästföreningens undersökning från i våras visar att det här och nu står 248 000 unga som saknar en egen bostad. Det skulle behövas 163 000 bostäder enbart för att täcka ungas behov. För Malmö och Lunds del handlar det om 15 200 unga vuxna som bara väntar på nyckeln och vill teckna lägenhetskontrakt.

Regeringen har flera gånger aviserat att man vill stärka hyresrätten och att fler bostäder behöver byggas. Under 2011 skulle man tillsätta en utredning för att se över hur man kan stärka hyresrätten. Det är bra, men det brådskar, både med utredning och med fler hyresrätter.

De konkreta förslagen hittills har handlat om skattelättnader för att fler ska hyra ut sin bostad för andrahandsboende. Knappast den boendeform som står högst upp på önskelistan. Förstahandslösningarna lyser med sin frånvaro.

Vi ser flera insatser som krävs för att öka bostadsbyggandet och stärka hyresrätten;

• Beskattningen av de olika boendeformerna måste bli rättvis. Det är helt orimligt att nuvarande skatte- och subventionsregler gör att det är ca 2000 kr/mån dyrare att bo i en nybyggd hyresrätt jämfört med bostadsrätt och äganderätt/småhus. [1]
  • Inför en låg moms på hyran. Fastighetsföretagen ska kunna dra av ingående moms i bolagen. Det ger en lägre hyra för hyresgästen.
  • Inför rot-avdrag även för hyresrätten.
  • Inför skattefria underhållsfonder för hyresrätten.
  • Upprusta miljonprogramsområden.
  • Stimulera byggandet av hyresrätter till rimliga kostnader.
  • ….och sist men inte minst – sluta misskreditera hyresrätten som boendeform. Närmare 3 miljoner människor i vårt land bor i hyresrätt, och fler vill göra det. Hyresrätt är också den boendeform som unga vuxna efterfrågar mest.

Bo Nilsson, ordförande Hyresgästföreningen region Södra Skåne, 0704-71 43 04
Anneli Philipson, bostadspolitisk utredare, 0704-71 43 08

[1] Balanserade ekonomiska villkor, utredning av Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen, SABO

Hyresgästföreningen region södra Skåne förhandlar hyrorna för i princip alla hyresgäster i regionen och erbjuder dessutom juridisk service till våra ca 40 000 medlemmar. Vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Regionen omfattar kommunerna Burlöv, Lomma, Lund, Malmö, Simrishamn, Sjöbo, Skurup, Staffanstorp, Svedala, Tomelilla, Trelleborg, Vellinge och Ystad.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom