Genomsnittstrea hos Österlenhem blir 138 kronor dyrare

Hyresförhandlingen mellan Hyresgästföreningen och Österlenhem är klar. En genomsnittstrea med varmhyra blir 138 kronor dyrare i månaden från och med första april 2015.

Det motsvarar en höjning på 22 kronor per kvadratmeter och år för lägenheter där uppvärmningskostnaden ingår. För lägenheter med kallhyra höjs hyran med motsvarande 18 kronor per kvm och år och lägenheter där inte heller vatten ingår i hyran blir 17 kronor dyrare per kvm och år.

Inför förhandlingarna begärde Österlenhem att få höja varmhyran med 26 kronor per kvadratmeter och år.

− Höjningen är rimlig om man ser till helheten. Det är positivt att Österlenhem fortsätter att satsa på att komma i kapp med det eftersatta underhållet, säger Joakim Lund, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

Enligt överenskommelsen ska Österlenhem det kommande året satsa på omfattande yttre underhåll i kvarteret Lodjuret, Uttern, Lansen i Tomelilla och Nyhem i Brösarp. Fastighetsägaren kommer också att byta köksluckor på Markvägen och renovera tvättstugor på Fredrik Hallgrens väg i Lunnarp.

Joakim Lund, förhandlingsledare, 0704 - 71 43 19
Åsa Cullborn, kommunikationschef, 0704 -17 43 06