Hyresgästföreningen: ”Vi är glada över Malmö stads anslutning till The Shift”

Pressmeddelande   •   Mar 25, 2019 13:30 CET

Som första svenska stad har Malmö beslutat att ansluta sig till The Shift, som är ett initiativ från FN för att få till ett perspektivskifte där bostäder ses som en social rättighet istället för en handelsvara. Arbetet leds av Leilani Farhi från FNs speciella rapportör för rätten till bostad. Hyresgästföreningen ställer sig positiva till att Malmö stad vill vara med.

– Vi tycker att det är ett bra initiativ att Malmö vill ansluta sig till FN-initiativet The Shift. Det är viktigt att bostaden ses som en social rättighet, och inte som en handelsvara på vilken marknad som helst, säger Dan Nicander, regionchef på Hyresgästföreningen region södra Skåne.

Idag finns Leilani Farhi på plats för studiebesök i Malmö. Även Hyresgästföreningen deltar och berättar om projektet med 1000 nya ungdomsbostäder.

– Det är både klokt och modigt av Malmö stad att ta steget att underteckna, och det förpliktigar. Vi kommer såklart nogsamt att följa arbetet, det behövs konkreta resultat och förflyttningar i riktningen mot att alla ska ha rätt till en god bostad till rimlig kostnad, avslutar Dan Nicander.

Läs mer om The Shift!

Läs Malmö stads pressmeddelande!

För mer information, kontakta:
Dan Nicander, regionchef, 010-459 23 02
Anna Eriksson, kommunikatör, 010-459 23 15