Hyresnämnden gick på Hyresgästföreningens linje

Hyreshöjningar på i snitt 20 procent från första februari nästa år. Det anser hyresnämnden ger rimliga hyror för de fyra Contentusägda lägenheterna på Ramels väg som fått sin nya hyra prövad i domstol.

Även om dagens beslut gäller de fyra prövningslägenheterna kommer beslutet även att få betydelse för hyresförhandlingarna för de resterande renoverade lägenheterna i Contentus hus
på Herrgården. Totalt äger Contentus 169 hyreslägenheter på Ramels väg i Rosengård.

– Vi välkomnar att hyresnämnden gick på hyresgästernas linje. Hade Contentus fått det de begärde hade höjningarna blivit dubbelt så höga. Samtidigt kommer höjningen av hyran att drabba många av hyresgästerna hårt, säger Dan Knutsson, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

Hyresgästföreningen är positiv till renoveringen av de slitna fastigheterna på Herrgården.

– Det är rimligt att hyran höjs efter en så omfattande renovering. Vi har hävdat att en rimlig höjning borde vara i snitt 17 procent vilket motsvarar en hyressättning enligt Malmömodellen, säger Dan Knutsson.

Han välkomnar att hyresnämnden genom dagens beslut om skäliga hyresnivåer i Contentus hus på Ramels väg slagit fast att det inte ska vara centrumnivåer på hyreslägenheterna i Rosengård.

För mer information kontakta:
Dan Knutsson, förhandlare, 0704-71 43 13
Dorthe H Romare, förhandlingschef, 0704-71 43 12