LKF vill höja hyrorna med totalt 9,8 procent de närmaste tre åren

– Kraven är väldigt höga. LKF är ett stabilt bolag och borde kunna hantera sina kostnadsökningar på andra sätt än genom hyreshöjningar, säger Hyresgästföreningens förhandlingsledare Anja Schröder.

Bakgrunden till hyreskravet är främst att bolaget räknar med ökade räntekostnader på grund av omläggning av lån.

– Vi kommer att titta noga på bolagets ekonomi och försöka pressa ner kraven, avslutar Anja Schröder.

Anja Schröder, förhandlingsledare, 040-17 43 60
Susanna Nilsson, kommunikatör, 040-17 43 41

• Juridik

• bostadsfrågor
  • hyresgäster
  • hyresgästföreningen
  • hyresförhandling

Hyresgästföreningen region södra Skåne förhandlar hyrorna för i princip alla hyresgäster i regionen och erbjuder dessutom juridisk service till våra 38 000 medlemmar. Vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Regionen omfattar kommunerna Burlöv, Lomma, Lund, Malmö, Simrishamn, Sjöbo, Staffanstorp, Svedala, Tomelilla, Trelleborg, Vellinge och Ystad.