Österlenhem vill höja hyrorna med 4,45 procent från den 1 januari 2012

Pressmeddelande  •  2012-01-19 11:00 CET

Österlenhem har begärt förhandlingar med Hyresgästföreningen om årets hyror.
Bostadsbolaget har begärt att få höja hyrorna med 35 kronor per kvm vilket motsvarar en genomsnittlig hyreshöjning på 4,45 procent från den 1 januari 2012.
– Ett högt krav. En sådan höjning skulle bli kännbar för våra medlemmar, säger Sten Svensson, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

Kraven på hyreshöjningar motiveras främst med att bolaget ser ökade underhållskostnader under det kommande året. Det gäller såväl underhåll av kök och badrum som upprustning av fasader i Österlenhems fastigheter.

Dessutom beräknas kostnaderna för taxor, så som fjärrvärme och vatten, att öka.

– Vi kommer att göra en noggrann analys av bolagets ekonomiska situation innan vi sätter oss ner och förhandlar. Om hyrorna ska höjas måste det finnas goda skäl till det.

– Bolaget vill att hyresgästerna betalar hyra retroaktivt från 1 januari, men den typen av krav går vi i princip aldrig med på, avslutar Sten Svensson.

Sten Svensson, förhandlingsledare, 040-17 43 24
Joakim Lund, biträdande förhandlingsledare, 040-17 43 23

Hyresgästföreningen region södra Skåne förhandlar hyrorna för i princip alla hyresgäster i regionen och erbjuder dessutom juridisk service till våra ca 40 000 medlemmar. Vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Regionen omfattar kommunerna Burlöv, Lomma, Lund, Malmö, Simrishamn, Sjöbo, Skurup, Staffanstorp, Svedala, Tomelilla, Trelleborg, Vellinge och Ystad.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom