Vellingebostäders hyresgäster får höjda hyror

Pressmeddelande   •   Jan 15, 2020 11:00 CET

Hyresförhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och Vellingebostäder är nu klara. Överenskommelsen innebär en hyreshöjning på 1,99 procent från 1 februari i år. Lägenheter som producerats mellan 2016 och 2019 är undantagna från överenskommelsen.

Vellingebostäder ville från början ha en höjning på 3,7 procent från 1 januari men genom förhandlingar sänktes nivån på höjningen och senarelades en månad.

– Vi har genom förhandlingar tillsammans kommit fram till ett resultat som är rimligt med tanke på taxeökningar och planerade större underhåll, säger Mujo Mujanovic, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

En lägenhet som idag har en hyra på 7000 kronor kommer att kosta 139 kronor mer i månaden efter att hyresjusteringen har börjat gälla.

För mer information, kontakta:
Mujo Mujanovic, förhandlingsledare, 010-459 25 00
Mikael Grönvall, förhandlare, 010-459 23 20